Schibsted

PodMe styrker samarbeidet med Schibsteds mediehus

Del

I løpet av de to kommende ukene flytter Aftenposten, VG, Bergens Tidende og E24 enda flere av sine podkaster til PodMe. Giæver og gjengen og Aftenpodden er blant titlene som blir å finne eksklusivt hos PodMe i tiden fremover.

Satser på lydjournalistikk

Sett bort fra publisering for abonnenter i mediehusenes egne apper, distribuerer PodMe allerede 26 av mediehusenes podkaster. Nå styrkes PodMe-katalogen med ytterligere syv podkaster.

- Dette har vi gledet oss lenge til! Podkastene som vi nå er så heldige å kunne tilby eksklusivt hos PodMe representerer et stort løft for innholdstilbudet vårt. Vi har frem til nå lagt mye fokus på vår satsing på humor og underholdning, men vil fremover også kunne tilby noen av Norges største podkaster innenfor aktualitet. Dette markerer startskuddet for en mye bredere satsing på lydjournalistikk i samarbeid med Schibsteds mediehus, sier Kristin Ward Heimdal, norgessjef i PodMe.

Flytter noen av de største podkastene

Blant de ferskeste PodMe-tilskuddene finnes Giæver og gjengen og Aftenpodden, som begge er blant Norges mest poulære aktualitetspodkaster.

- Nå er det duket for en veldig sterk journalistisk lydsatsing i VG, med flere spennende dokumentarer og nye redaksjonelle podkaster for abonnenter i tiden fremover. Og Giæver og gjengens trofaste lyttere kan glede seg over tilgang på masse godt podkastinnhold fra både VG og andre redaksjoner, i tillegg til Norges beste underholdning på lyd, sier Helle Skjervold, leder for VGs aktualitetspodkaster.

Giæver og gjengen er VGs lengstlevende aktualitetspodkast og publiserte nylig sin 1000. episode. Gjennom syv år har Anders Giæver og resten av VGs kommentatorer daglig analysert nyhetsbildet og opparbeidet seg en stor følgerskare. Utenom fredagsepisodene, som publiseres på alle plattformer, blir podkasten tilgjengelig for abonnenter av VG+ og PodMe i tiden fremover.

- De beste tingene i livet er gratis. Men journalistikk koster penger, sier Anders Giæver om overgangen til eksklusiv publisering av podkasten.

Et annet flaggskip som er med på flyttelasset er Aftenpodden, Aftenpostens ukentlige podkast om politikk og det som ellers måtte interessere de fire faste programlederne Trine Eilertsen, Lars Glomnes, Kjetil Alstadheim og Sarah Sørheim. Siden lansering i 2015 har de laget mer enn 400 episoder. I tillegg til å ha opparbeidet seg mange loyale lyttere har Aftenpodden også hatt suksess som livekonsept, og har blant annet solgt ut Rockefeller og Sentrum Scene i Oslo, samt turnert i hele Norge. Utenom en åpent publisert episode i måneden vil Aftenpodden fremover finnes i Aftenpostens app for avisens nettabonnenter og hos PodMe.

- For Aftenposten er dette en mulighet for å bygge flere og mer ressurskrevende lytteropplevelser, som vi vet at lesere og lyttere ønsker seg. Mange husker 22. juli-satsingen vår, "Noen å hate". Denne satsingen gir oss mulighet til å lage mer høykvalitetspodkast. Og vi i Norges største politikkpodkast, Aftenpodden, håper at så mange som mulig av våre fantastiske lyttere tar turen inn i Podme-universet sammen med oss, forteller Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten.

I tillegg til Giæver og gjengen og Aftenpodden to flyttes Aftenpodden USA (Aftenposten), Foreldrekoden (Aftenposten), Ballspark (Bergens Tidende) og Nokon må gå (Bergens Tidende) samt Voksenpoeng (E24) som bytter navn til Toppmøtet. Stavanger Aftenblad har allerede flyttet over sportspodkasten Studio A og det samme skjer med lokalfotballpodkasten Mååål! fra sesongstart i breddefotballen.

PodMe gratis ut august

I forbindelse med overgangen til PodMe har mediehusene igangsatt en kampanje for sine abonnenter. De som abonnerer på Aftenposten, E24, VG, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har nå muligheten til å lytte gratis hos PodMe ut august. Gratisperioden aktiveres ved å opprette konto hos PodMe med eksisterende Schibsted-konto.

Tidligere har mediehusene flyttet disse podkastene til PodMe:

  • Toppmøte (E24)
  • Harm og Hegseth (VG)
  • Jeg elsker deg din jævel (VG)
  • Topp3 med Mads og Rasmus (VG)
  • Må på behandling (VG)
  • Hvordan har du det, mann? (VG)
  • Gi meg alle detaljene (VG)
  • Alt fortalt (VG)
  • Uløst (VG)
  • Skikk og bruk (VG)
  • Karrierepodden med Kristine Ullebø (VG)
  • Vandreren (VG)
  • Krimpodden spesial (VG)
  • Preg (Stavanger Aftenblad)
  • Studio A (Stavanger Aftenblad)
  • Glassjenta (Stavanger Aftenblad)
  • Fugellis resepter (Stavanger Aftenblad)
  • Savnet - mannen med den tomme graven (Stavanger Aftenblad)
  • Vi må snakke om… (Aftenposten)
  • Togrøverne (Aftenposten)
  • Fortalt (Aftenposten)
  • Noen å hate (Aftenposten)
  • Skuddet på Toftøy (Aftenposten)
  • Frosne erobringer (Aftenposten)
  • Koht vil leve (Aftenposten)
  • Hva skjedde? (Bergens Tidende)

Kontakter

Bilder

Om Schibsted

Schibsted
Schibsted
Akersgata 55
0180 Oslo

https://schibsted.com/

Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and about 6,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, DBA, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG, Svenska Dagbladet and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency.

Schibsted is listed on Oslo Børs and has a sizable investment in Adevinta, a company that was spun off and publicly listed as a separate company in 2019.

 

Følg pressemeldinger fra Schibsted

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom