SchibstedSchibsted

PodMe runder 200 000 abonnenter

Siden Schibsted gikk inn som majoritetseier i PodMe i fjor sommer har antallet betalende abonnenter tredoblet seg. - 200 000 abonnenter er en milepæl vi ikke trodde det var mulig å oppnå på så kort tid, sier direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen.
Direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen. Foto: Kilian Munch / Schibsted

I løpet av de siste årene har Schibsted investert tungt i lyd. I fjor ble mediekonsernet majoritetseier i den abonnementsbaserte podkast-appen PodMe. Nå strømmer kundene til i både det norske, svenske og finske markedet.

- Vårt raskest voksende abonnementsprodukt noensinne

Ifølge direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen, er det stadig økende antallet abonnenter en god indikator på markedets higen etter lydinnhold.

- PodMe er vårt raskest voksende abonnementsprodukt noensinne. Det siste året har vi hatt en vanvittig sterk vekst i antall abonnenter. Vi har også startet å eksperimentere med ulike pakketeringer, hvor vi har solgt PodMe sammen med andre redaksjonelle produkter. Det har kundene vist stor interesse for, sier han.

Å runde 200 000 abonnenter betyr imidlertid ikke at PodMe har planer om å hvile på sine laurbær.

- Dette er bare starten på reisen. Satsingen på PodMe er en del av vår langsiktige strategi om å ta en ledende posisjon innenfor lydsegmentet. Vi har klokkertro på at vi kommer til å se god lønnsomhet på sikt her, sier Jacobsen.

I tillegg til å ha investert i noen av Nordens største og mest populære podkaster, har Schibsted også integrert mange av podkastene fra sine egne mediehus i PodMe. Jacobsen påpeker at samarbeidet mellom de ulike miljøene i Schibsted har vært essensielt for å lykkes.

- PodMe er et godt eksempel på et vellykket samarbeid mellom våre ulike merkevarer og fagmiljøer. Suksessoppskriften ligger i å bruke kraften i vår digitale distribusjon, både gjennom vår høye trafikk og vår store abonnementsbase. Det å samle alt vårt gode lydinnhold på ett sted gir kundene et tydeligere og sterkere verdiforslag, sier han.

Et fantastisk gründerteam

Schibsted gjorde sin første investering i PodMe i 2019, da de fortsatt var et relativt ungt oppstartsselskap. Gründerne Johan Strömberg og Niklas Julin har i dag rollene som henholdsvis administrerende direktør og direktør for forretningsutvikling. Å jobbe tett sammen med gründerne har vært en positiv opplevelse.

- Det å få lov til å jobbe sammen med et så fantastisk gründerteam har vært både lærerikt og verdifullt. Vår felles ambisjon er ta en nummer én-posisjon i våre markeder. I det siste har vi sett at konkurrentene våre også satser mer på lyd. Konkurransen blir bare tøffere og tøffere, men det fører også med seg noe positivt. Lydsegmentet er i ferd med å vokse seg større, noe som vil heve kvaliteten på produktene for alle, sier Jacobsen.