SchibstedSchibsted

PodMe runder 200 000 abonnenter

Del

Siden Schibsted gikk inn som majoritetseier i PodMe i fjor sommer har antallet betalende abonnenter tredoblet seg. - 200 000 abonnenter er en milepæl vi ikke trodde det var mulig å oppnå på så kort tid, sier direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen.

Direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen. Foto: Kilian Munch / Schibsted
Direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen. Foto: Kilian Munch / Schibsted

I løpet av de siste årene har Schibsted investert tungt i lyd. I fjor ble mediekonsernet majoritetseier i den abonnementsbaserte podkast-appen PodMe. Nå strømmer kundene til i både det norske, svenske og finske markedet.

- Vårt raskest voksende abonnementsprodukt noensinne

Ifølge direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen, er det stadig økende antallet abonnenter en god indikator på markedets higen etter lydinnhold.

- PodMe er vårt raskest voksende abonnementsprodukt noensinne. Det siste året har vi hatt en vanvittig sterk vekst i antall abonnenter. Vi har også startet å eksperimentere med ulike pakketeringer, hvor vi har solgt PodMe sammen med andre redaksjonelle produkter. Det har kundene vist stor interesse for, sier han.

Å runde 200 000 abonnenter betyr imidlertid ikke at PodMe har planer om å hvile på sine laurbær.

- Dette er bare starten på reisen. Satsingen på PodMe er en del av vår langsiktige strategi om å ta en ledende posisjon innenfor lydsegmentet. Vi har klokkertro på at vi kommer til å se god lønnsomhet på sikt her, sier Jacobsen.

I tillegg til å ha investert i noen av Nordens største og mest populære podkaster, har Schibsted også integrert mange av podkastene fra sine egne mediehus i PodMe. Jacobsen påpeker at samarbeidet mellom de ulike miljøene i Schibsted har vært essensielt for å lykkes.

- PodMe er et godt eksempel på et vellykket samarbeid mellom våre ulike merkevarer og fagmiljøer. Suksessoppskriften ligger i å bruke kraften i vår digitale distribusjon, både gjennom vår høye trafikk og vår store abonnementsbase. Det å samle alt vårt gode lydinnhold på ett sted gir kundene et tydeligere og sterkere verdiforslag, sier han.

Et fantastisk gründerteam

Schibsted gjorde sin første investering i PodMe i 2019, da de fortsatt var et relativt ungt oppstartsselskap. Gründerne Johan Strömberg og Niklas Julin har i dag rollene som henholdsvis administrerende direktør og direktør for forretningsutvikling. Å jobbe tett sammen med gründerne har vært en positiv opplevelse.

- Det å få lov til å jobbe sammen med et så fantastisk gründerteam har vært både lærerikt og verdifullt. Vår felles ambisjon er ta en nummer én-posisjon i våre markeder. I det siste har vi sett at konkurrentene våre også satser mer på lyd. Konkurransen blir bare tøffere og tøffere, men det fører også med seg noe positivt. Lydsegmentet er i ferd med å vokse seg større, noe som vil heve kvaliteten på produktene for alle, sier Jacobsen.

Kontakter

Bilder

Direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen. Foto: Kilian Munch / Schibsted
Direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen. Foto: Kilian Munch / Schibsted
Last ned bilde

Om Schibsted

Schibsted
Schibsted
Akersgata 55
0180 Oslo

https://schibsted.com/

Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit. 

Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.

 

Følg pressemeldinger fra Schibsted

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Schibsted

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom