PM: Rekordhøye inntekter og kostnader i alle lisensierte ligaer

Toppklubbenes regnskaper for 2022 viser en inntektsøkning, men også en større kostnadsøkning i 2022.

Det pålegges åtte nye handlingsplaner for klubbene i lisensierte divisjoner, hvor klubbene må etablere bedre kontroll på egen økonomi. Videre er det ilagt poengtrekk til tre klubber for ikke å nå egne delmål i tidligere etablerte økonomiske handlingsplaner.

Regnskapstallene til Eliteserie- og OBOS-ligaklubbene ender samlet sett med positivt årsresultat, mens både toppserieklubbene og PostNord-ligaklubbene samlet sett ender med negative årsresultater.
LES HELE PRESENTASJONEN HER

- Det kan se ut som at økningen i medieinntekter som klubbene har visst kommer i 2023 har blitt forskuttert, slik at man har økt kostnadsnivået allerede i 2022. Det er viktig for alle klubbene å sette tæring etter næring. Inntektene må hele veien sikre at klubbene kan betale sine kostnader og dermed ha en bærekraftig økonomi. Vi skal ha respekt for at kostnadsøkningene generelt i samfunnet selvfølgelig også påvirker klubbene. Det er desto viktigere for klubbene å sikre balanse i sin økonomiske drift. Balanse, og ikke for stor risiko i gapet mellom inntekter og kostnader i regnskapene, må alltid ligge som en bauta i klubbdriften, sier generalsekretær Karl-Petter Løken.

Toppserien

De økonomiske tallene fra Toppserien viser at klubbene også her økte inntektene, med over 20 millioner fra 2019, som var siste normalår. Når kostnadene har økt med 33 millioner i samme periode, ender man ut med et negativt årsresultat aggregert for ligaen. Også her er det selvfølgelig slik at klubbenes økte sportslige satsning reflekteres gjennom økte kostnader.

Klubblisensnemndas vedtak

Innvilgelse av UEFA-lisenser til følgende klubber:

• Molde FK
• Rosenborg BK
• FK Bodø/Glimt
• SK Brann (herrer)
• SK Brann (kvinner)
• Lillestrøm SK
• Stabæk Fotball
• Vålerenga Fotball (kvinner)
• Odds Ballklubb

Klubbenes økonomiske rapporteringer for 2022 har medført vedtak fra klubblisensnemnda.

Pålegg av handlingsplaner:

• Finansielt oppfølgingssystem – Sandefjord Fotball
• Finansielt oppfølgingssystem – Ranheim IL Fotball Topp
• Finansielt oppfølgingssystem – Sandnes Ulf Toppfotball
• Finansielt oppfølgingssystem – Raufoss IL Fotball
• Finansielt oppfølgingssystem – Avaldsnes Allianseidrettslag Toppfotball
• Finansielt oppfølgingssystem – Grorud IL
• Krav til positiv egenkapital – Sandefjord Fotball
• Krav til positiv egenkapital – Avaldsnes Allianseidrettslag Toppfotball

Klubblisensnemnda har ilagt reaksjoner* som følge av brudd på tidligere inngåtte handlingsplaner:

• Irettesettelse – Skeid
• Trekk av 1 poeng i Toppserien – Rosenborg BK
• Trekk av 3 poeng i PostNordligaen avdeling 1 – Notodden FK
• Trekk av 1 poeng i PostNordligaen avdeling 2 – SK Gjøvik-Lyn

*Klubbene har 14 dagers klagefrist på alle vedtak

- Det er bra at klubbene øker sine inntekter, samtidig som det er utrolig viktig at de ivaretar sin bærekraft selv med økte inntekter. Siste året har vi sett en større økning på kostnadssiden enn på inntektssiden, noe som ikke kan fortsette. Vi vil nå jobbe tett videre med både de klubbene som er i handlingsplaner, og de som skal etablere handlingsplaner, for å sikre at de tar god kontroll over egen økonomi. Det å etablere robuste økonomier i konkurranser hvor det hele veien kjempes om sportslige resultater er ekstremt krevende, sier seksjonsleder klubbstøtte Rune Nordhaug.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas