PM: Nordiske fotballforbund ber FIFA følge opp krav om pressefrihet i Qatar

De nordiske forbundene har nå sendt et brev der de uttrykker full støtte til NFF og ber FIFA gjøre sitt ytterste for å sikre pressefrihet i Qatar.

Norges Fotballforbund v/fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt sendte onsdag et brev til FIFA der de blant annet krevde svar på konkrete spørsmål rundt arrestasjonen av de norske journalistene, og ba FIFA gi pressens vilkår i Qatar høy prioritet frem mot VM 2022.

Nå har de resterende nordiske fotballforbundene gått sammen om et felles brev der de uttrykker full støtte til NFF, og understreker at de er forferdet over å høre om arrestasjonen av de to NRK-journalistene i Qatar.

- The abovementioned promises of press freedom sound hollow if the reality is detainment of journalists in Qatar. That is why we fully support our Norwegian friends and colleagues, and we trust that you and FIFA will do your outmost to live up to the promises of respect for our universal human rights.

LES HELE BREVET HER

Brevet er adressert til FIFAs generalsekretær Fatma Samoura, og er undertegnet generalsekretærene i fotballforbundene i Danmark, Sverige, Finland, Island og Færøyene.

- Vi er veldig glade for at også våre nordiske kolleger går ut og er såpass tydelige i sine forventninger og krav til FIFA. Det er viktig at flere kommer på banen, både innad i fotballfamilien og andre aktører som kan være med på å legge press på FIFA og qatarske myndigheter gjennom flere kanaler, sier NFFs generalsekretær Pål Bjerketvedt.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas