PM: Nordiske fotballforbund ber FIFA følge opp krav om pressefrihet i Qatar

De nordiske forbundene har nå sendt et brev der de uttrykker full støtte til NFF og ber FIFA gjøre sitt ytterste for å sikre pressefrihet i Qatar.

Norges Fotballforbund v/fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt sendte onsdag et brev til FIFA der de blant annet krevde svar på konkrete spørsmål rundt arrestasjonen av de norske journalistene, og ba FIFA gi pressens vilkår i Qatar høy prioritet frem mot VM 2022.

Nå har de resterende nordiske fotballforbundene gått sammen om et felles brev der de uttrykker full støtte til NFF, og understreker at de er forferdet over å høre om arrestasjonen av de to NRK-journalistene i Qatar.

- The abovementioned promises of press freedom sound hollow if the reality is detainment of journalists in Qatar. That is why we fully support our Norwegian friends and colleagues, and we trust that you and FIFA will do your outmost to live up to the promises of respect for our universal human rights.

LES HELE BREVET HER

Brevet er adressert til FIFAs generalsekretær Fatma Samoura, og er undertegnet generalsekretærene i fotballforbundene i Danmark, Sverige, Finland, Island og Færøyene.

- Vi er veldig glade for at også våre nordiske kolleger går ut og er såpass tydelige i sine forventninger og krav til FIFA. Det er viktig at flere kommer på banen, både innad i fotballfamilien og andre aktører som kan være med på å legge press på FIFA og qatarske myndigheter gjennom flere kanaler, sier NFFs generalsekretær Pål Bjerketvedt.

PM: NFF reiser til Qatar30.11.2021 10:38:49 CET | Pressemelding

Etter arrestasjonen av to NRK-journalister i Qatar, har fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt uttrykt tvil om de ønsker å delta på den planlagte reisen til Qatar sammen med de øvrige nordiske fotballforbundene. De har nå bestemt seg for å reise. - Det er gode grunner til ikke å reise, men vi har konkludert med at det er viktigere enn noen gang å reise. Møte representanter for myndigheter, VM-komiteen og migrantarbeiderne. Stille viktige og kritiske spørsmål. Med andre ord følge den dialoglinjen forbundstinget har vedtatt. Da er nærkontakt til kildene nødvendig, sier Bjerketvedt. - Den nordiske delegasjonen har i langt tid forberedt denne reisen, og det er gjort en god jobb med programmet. Vi møter både offisielle kilder og kilder vi selv har gjort avtaler med, sier Svendsen. I tillegg til Svendsen og Bjerketvedt, består den norske delegasjonen av Anders Hasselgård, leder av arbeidsgruppen som jobber med Qatar-tiltakene i NFF, og Fellesforbundets Steinar Kro