PM: Klubbøkonomi: - Klubbene har vært tilpasningsdyktige i en vanskelig tid

Regnskapstallene til Eliteserie- og OBOS-ligaklubbene viser at inntektsnivået første halvår nesten er på nivå med tallene fra 2019, mens kostnadene ligger noe lavere. Dette selv om det ble spilt færre kamper enn normalt første halvår i 2021.

- Selv om koronapandemien har rammet inntektssiden i norsk fotball, har klubbene vist en enorm vilje til omstilling og tilpasning til den situasjonen vi alle har vært gjennom. Det er enormt gledelig å se at inntektene er på vei tilbake til det nivået vi var på før pandemien, selv om prognosen for resten av året tyder på at det fortsatt er et inntektsbortfall på cirka 150 millioner kroner i de øverste ligaene på herresiden, sier fotballpresident Terje Svendsen.

Rapporteringen for Toppserien viser at klubbene også her nærmer seg 2019-nivå på inntektssiden. Samarbeidspartnere og sponsorer har i stor grad støttet godt opp om klubbene i den utfordrende tiden vi har vært gjennom. Samtidig har klubbene økt sin sportslige satsning, noe som også reflekteres gjennom økte kostnader.

For klubbene i PostNord-ligaen har inntektene fortsatt å falle noe første halvår, blant annet som et resultat av at kun et fåtall kamper ble avviklet før rapporteringstidspunktet. Ser man derimot på prognosen for resten av året ser det ut som man også her begynner å nærme seg 2019-nivå. Samtidig har klubbene også her vært flinke til å redusere kostnadene sine, slik at man totalt for ligaen har god kontroll på økonomien.

LES MER OG SE HELE PRESENTASJONEN PÅ FOTBALL.NO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas