Plan International setter likestilling på dagsorden

Den 11. oktober skal Plan International Norge og Costume dele ut Jenteprisen 2022, en hederspris for en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for likestilling og arbeidet med å stoppe diskriminering, vold og overgrep mot jenter. Prisen deles ut i forbindelse med FNs tiende internasjonale Jentedag. Samfunnsdebatten omkring likestilling er fortsatt brennaktuell, selv i Norge hvor vi har kommet lenger enn i mange andre land.

– Når FNs tiende jentedag nærmer seg ser vi at likestillingen trues flere steder i verden. Flere millioner jenter begynner ikke på skolen, seksuell vold brukes som våpen i krig og konflikt, jenter begrenses av stereotypiske kjønnsroller og vi har langt igjen før man fritt kan elske den en vil, også i Norge, sier generalsekretær i Plan International Norge, Kari Helene Partapuoli.

Jenteprisen 2022 deles ut den 11. oktober på Ingensteds i Oslo. Dette er den tiende internasjonale Jentedagen, og aldri før har det vært viktigere å markere denne dagen.

– Likestilling ligger i kjernen av Plans arbeid og er en forutsetning for jenters rettigheter. Jenteprisen er med på å løfte tematikken opp på dagsorden. Det vil ta mer enn 200 år før vi har en likestilt verden. Dette er en global samtale da det er ulike problemstillinger forskjellige steder i verden. Vi mener derfor det er viktig å feire de som gjør en ekstra innsats for likestilling på FNs jentedag, sier Partapuoli.

En hjertesak

Magasinet Costume er med å dele ut den gjeve prisen sammen med Plan International Norge sjette år på rad. Jenters rettigheter er Costumes hjertesak.

– Jenters rettigheter og likestilling er Costumes hjertesak fordi det fortsatt er en lang vei å gå. Det siste året har likestilling i verden dessverre gått i feil retning. Abort har blitt ulovlig i ti stater i USA, fortsatt er det 129 millioner jenter i verden som ikke går på skole og her hjemme nedprioriteres fødselstilbudet. I tillegg er det faktisk slik at i 96 prosent av alle parforhold i Norge tjener mannen mer enn kvinnen - så her må det kjempes på, sier sjefredaktør i Costume, Kine B. Hartz.

Stort mangfold blant de nominerte

Årets nominasjonsliste innehar 46 ulike kandidater, med stort mangfold. Listen består av både etablerte aktører og opinionsledere, samt mer ukjente men dog viktige kandidater. Plan International og Costume er glade for å se at så mange bidrar på hver sin måte i kampen for likestilling.

– Når vi ser listen over de nominerte er det ingen tvil om det ikke er mangel på gode krefter som drar i riktig retning. Jeg er spesielt imponert over det store mangfoldet blant de nominerte og engasjementet de viser. Det gir både håp og kamplyst. Vi i Costume gleder oss til å være med og dele ut Jenteprisen sjette år på rad og løfte frem en verdig vinner, avslutter Hartz.

Tilbakeblikk på fjorårets vinner

I fjor gikk Jenteprisen til Moving Mamas for deres arbeid med å få flere innvandrerkvinner i jobb.

– Over hele verden ser vi at jenter blir diskriminert og havner bakerst i rekkene av prioriteringer. Det er færre kvinner i fullt lønnet arbeid, kvinner tjener mindre enn menn og det er færre kvinnelige ledere. Det er mange årsaker til dette. Som at kvinner mangler gode rollemodeller, nettverk og muligheter. Moving Mamas gjør noe med dette. Økonomisk selvstendighet for jenter og kvinner er helt nødvendig for likestilling og utvikling, sa juryleder Hege Yli Ask da hun overrakte prisen til Moving Mamas.

Se et videoportrett av Moving Mamas her.

Jury 2022

Vinneren av Jenteprisen 2022 kåres av en uavhengig jury.

• Hege Yli Ask (juryleder) – Erfaren CEO og Senior Executive, styreleder i Skagerak Maturo Seed og styremedlem hos Kron.
  • Malin Knutsen Hundsnes – Ungdomsaktivist i URO (Ungdommens rettighetsorgan – Plan Norge).
  • Isabelle Ringnes – Gründer av Equlity Check og foredragsholder om likestilling og teknologi.
  • Edin Babic – Kommunikasjonssjef i Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO).
  • Trine Skei Grande – Partner i Footprint og tidligere leder i Venstre.
  • Samina Ansari – Grunnlegger og CEO av AVYANNA DIPLOMACY.
  • Mona Berntsen – Danser.

De nominerte til Jenteprisen 2022:

• @1000Historier
  • Søsterlenken
  • Søsterlenken Sporty
  • Tusvik & Tønne

Tidligere vinnere av Jenteprisen:

Jenteprisen har blitt delt ut hvert år siden 2012. Tidligere vinnere er:

• 2021: Moving Mamas, arbeider for å få flere innvandrerkvinner i arbeid.
  • 2020: Stine Sofies Stiftelse, arbeider for barn og unge utsatt for vold og overgrep.
  • 2019: Papillon, møteplass for flerkulturelle jenter og kvinner i Bergen.
  • 2018: Mia Landsem, «Datadetektiv» som kjemper mot ulovlig deling av private bilder.
  • 2017: Juridisk rådgivning for kvinner (JURK).
  • 2016: Andrea Voll Voldum, sto frem med sin personlige historie i Hemsedal-saken.
  • 2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper.
  • 2014: Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer.
  • 2013: Fakhra Salimi, grunnlegger av Mira-senteret.
  • 2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnslemlestelse.