Pilotleder: – Det er ikke vi som er problemet
![Jan Levi Skogvang. Foto: Vetle Daler](/data/images/00117/a0cc4e9c-6b65-48e0-8f17-edb0a3278ba0-w_720.jpg)
Pilotstreiken i SAS i Norge, Sverige og Danmark går inn i sitt niende døgn, og frontene har vært steile. Jan Levi Skogvang, leder i SAS Norge flygerforening i Parat, mener selskapet forsøker å legge skylden for de økonomiske problemene over på pilotene, noe han mener er et blindspor.
– SAS brukte ifølge egen børsmelding 75 øre (SEK) (eksklusiv flydrivstoff) for å produsere det vi kaller en setekilometer (kostnaden for å fly ett passasjersete én kilometer) i perioden februar-april. Inklusiv flydrivstoff er kostnaden mellom mellom 90 øre og en krone. Norwegian brukte ifølge egne beregninger i perioden januar-mars 55 øre (NOK) (eksklusiv flydrivstoff) og mener de senere i år skal komme ned mot 40 øre. Uansett om dette er to ulike flyselskap, med ulik forretningsstrategi er kostnadene til SAS høyere enn Norwegian og andre flyselskaper vi kan sammenligne oss med, sier Skogvang.
Han mener det må være interessant å se på hvor stor andel pilotkostnadene er av de 75 ørene SAS bruker pr. setekilometer.
– Ifølge SAS’ egne tall utgjør lønn til pilotene ca 3,6 prosent av driftskostnadene i andre kvartal. Med et slikt utgangspunkt tilsier det at av all pilotlønn utgjør omtrent 3 øre av kostnaden på 75 øre pr. setekilometer, sier Skogvang.
Han sier at dette synliggjør SAS-ledelsens problem og det absurde i streiken.
– Denne forhandlingen dreier seg om en innsparing, der SAS ønsker å spare 30 prosent av pilotkostnaden, noe som ut fra regnestykket over utgjør pluss/minus 1 øre i innsparinger, mens resten av konsernet står for alle øvrige kostnader. Det viser hvor meningsløs denne streiken er, sier Skogvang, som håper på en snarlig løsning.
SAS har store utfordringer når det gjelder kostnader, og spareprogrammet «SAS Forward» har vært et sentralt tema i ordskiftet de siste ukene. Skogvang påpeker igjen at det ikke er pilotene som er problemet for selskapet.
– Problemet er ineffektivitet andre steder i organisasjonen. Det er der kostnadene ligger. Det kan være leasingavtaler, det kan være billettsystemer, det er vanskelig å se hvor pengene blir av. Dette har vi påpekt overfor SAS, men de framstiller det som at det er pilotene som er problemet. Man kommer ikke bort fra det faktum at dette handler også om andre ting enn pilotkostnader. SAS har allerede gunstige pilotavtaler sammenlignet med resten av Europa, påpeker pilotlederen.
Bilder
![Jan Levi Skogvang. Foto: Vetle Daler](/data/images/00117/a0cc4e9c-6b65-48e0-8f17-edb0a3278ba0-w_240.jpg)
Om Parat
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Norwegian-pilotene sier ja til fremforhandlet avtale i uravstemning20.6.2024 12:26:58 CEST | Pressemelding
I en uravstemning for pilotene i Norwegian, har et klart flertall svart ja til fremforhandlet avtale med selskapet. Leder for Norwegian-pilotene, Alf Hansen, sier han er glad for å få en slik bekreftelse fra medlemmene, og at de nå kan konsentrere seg om å få alle passasjerer trygt frem til sine destinasjoner.
KI - for deg og meg18.6.2024 13:38:30 CEST | Pressemelding
Hvorfor gir medlemsorganisasjonen Parat ut en KI-bok?
Parat med politisk gjennomslag for langtidsplan12.6.2024 15:03:42 CEST | Pressemelding
Stortinget har lyttet til Norges Politilederlag og Parat politiet. Nå har Stortinget bestemt å innføre egen langtidsplan for politiet.
Parat og NHO nominerer vekterne til bransjeprogram4.6.2024 15:48:25 CEST | Pressemelding
Vekterbransjen skriker etter mer kompetanse. Nå nominerer Parat og NHO Service og Handel vekterbransjen til treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling med mål om å tette kompetansegapet.
Enighet for Norwegian pilotene1.6.2024 06:31:08 CEST | Pressemelding
Partene i meklingen for Norwegian-pilotene har kommet til enighet om bedre balanse mellom arbeid og fritid. Det er også enighet om en økonomisk løsning som vil bidra til at pilotene i Norge er noe nærmere andre europeiske piloter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom