Pia Ve Dahlen fikk Naturviterprisen 2021

Marinbiolog Pia Ve Dahlen ble den første som tildeles Naturviterprisen av Naturviterne. Hun får den for sin formidable innsats for å fremme naturvitenskapelig kunnskap om havet.
Pia Ve Dahlen mottok Naturviterprisen av juryens leder, Alvhild Hedstein. (Foto: Adrian Nielsen)

— Juryen anser Pia Ve Dahlen som en svært engasjert og foretaksom marinbiolog som gjør en formidabel innsats for å fremme naturviterfaget, sa leder av juryen til Naturviterprisen, Alvhild Hedstein.

— Det er virkelig en tillitserklæring å få en slik pris. Vi som jobber for bevaring av naturen slåss mot sterke krefter. Det er utrolig motiverende og gir en boost til å fortsette å gjøre mer av det jeg holder på med i en startup-verden, sier Pia Ve Dahlen.

Prisvinneren holdt et foredrag der hun viste fram en del av det fascinerende og intelligente livet i havet; som kjempeslimormer, som faktisk kan bli hele 60 meter lange, blekkspruten med sine 11 hjerner og den populære hoppekrepsen som er favorittmat til mange av havets innbyggere. Hun glemte ikke å snakke om ruren, slik hun også gjorde som gjest hos Lindmo tidligere i høst; har verdens lengste penis sammenlignet med kroppsstørrelsen.

Juryen trakk fram at Pia Ve Dahlen har grunnlagt «Passion for Ocean-festivalen» som nå har blitt en folkebevegelse som jobber for at alle skal finne sin grunn til å digge havet, ta bedre vare på det, og vite hvordan.

Bakgrunnen for at prisvinneren legger så mye innsats i formidling, er grunntanken om at det er lett å ta vare på det man er glad i, men vanskelig å bli glad i noe du ikke vet finnes. Hun vil endre på det faktum at de fleste av oss er nærmest analfabeter når det gjelder livet i havet.

— Min kjepphest er at mellom alt som går til skogen, og selvfølgelig også alle løsningene som finnes, så glemmer en å snakke om hva det er en skal redde og hvorfor en skal gjøre det. Det er derfor jeg ønsker å vise fram alt det fantastiske som finnes i havet, sier hun mens hun viser fram bildet av en langbeint havedderkopp.

— Samfunnet trenger en pris for naturvitere, mener hun. Naturvitere er litt usynlige, men tar utrolig mange viktige kamper der ute på vegne av naturen.

Forbundsleder i Naturviterne, Morten Wedege, snakket under prisutdelingen om at naturviterkompetansen har vært og er avgjørende for at Norge skal lykkes med det grønne taktskiftet.

— Vi må både kunne ta vare på naturen og skape verdier av den. De formidable utfordringene Norge og verden står overfor kan bare løses med en kunnskapsbasert tilnærming. Derfor trenger vi en pris som synliggjør og anerkjenner nettopp den kunnskapen og kompetansen som skal ta oss inn i en ny og grønnere tidsalder. Jeg er derfor veldig glad for at vi har fått en så verdig vinner av Naturviterprisen som Pia Ve Dahlen, sa Wedege.

Naturviterprisen deles ut for første gang i år. Prisoverrekkelsen fant sted på Naturviterforum torsdag 4. november og skal gis til en faglig dyktig naturviter som fremhever naturviterfagene, driver god formidling og medvirker til en bærekraftig utvikling av samfunnet.

Naturviterprisen er på kr 50 000, en statuett og et diplom. Statuetten er utformet som en bie og er laget av kunsteren Nina Due.

Juryen består av Alvhild Hedstein (juryleder), Anne Sverdrup-Thygeson, Rasmus Hansson og Beate Nossum.

Naturviterprisen 2021 - juryens begrunnelse:

"Juryen anser Pia Ve Valen som en svært engasjert og foretaksom marinbiolog som gjør en formidabel innsats for å fremme naturviterfaget.

I 2015 startet Pia Ve Valen «Passion for Ocean-festivalen» som nå har blitt en folkebevegelse som jobber for at alle skal finne sin grunn til å digge havet, ta bedre vare på det, og vite hvordan.

Pia Ve Valen er også gründeren bak «Lei en biolog» som er en formidlingstjeneste for dem som trenger litt mer biologi i livet. Det har som mål å bringe biologer tetter sammen, og å gi biologier relevant arbeidserfaring på vei ut i arbeidslivet. I dag er det rundt 90 biologer som gjør mye forskjellig og som kan leies ut for å holde foredrag, utføre feltekspedisjoner, skrive ting, utvikle undervisningsopplegg og gi hjelp til kommunikasjon, spesielt innenfor forskerverdenen.

Pia Ve Valen har vært mye i media som talsperson for livet i havet, hun har en rekke ulike verv og er med på mange samarbeidsprosjekter. Pia Ve Valen er utrolig dyktig til å formidle komplisert naturvitenskap på en folkelig og forståelig måte, og hun yter en formidabel innsats for å fremme naturviterfaget til mange målgrupper. Pia Ve Valen scorer rett og slett topp på alle de fire kriteriene for prisen. Og vi gleder oss til å følge henne videre!"

Så glad blir man når man vinner Naturviterprisen (Foto: Adrian Nielsen)
- Jeg er veldig glad for at vi har fått en så verdig vinner av Naturviterprisen som Pia Ve Dahlen, sier Morten Wedege, forbundsleder i Naturviterne (Foto: Adrian Nielsen)
Bie-statuetten er symbolet på Naturviterprisen og er laget av kunsteren Nina Due (Foto: Adrian Nielsen)