PFAS-workshop 11 februar

Sist tirsdag holdt NGI en workshop for brukergruppen som er med i forskningsprosjektet PFOSlo. Prosjektet har som mål å se på effekter av poly- og perfluorerte stoffer (PFAS) på miljø og human helse.

View English version of this release.

PFAS brukes blant annet i impregneringsmidler og brannskum. På grunn av bruk av brannskum til brannslukking og øvelser er flyplasser punktkilder for PFAS-forurensning.

Mange PFAS er strengt regulert på grunn av deres negative effekter på miljøet. Mattilsynet har nylig gitt advarsel mot å spise fisk fra områder rundt noen flyplasser på bakgrunn av PFAS-forurensning.

Brukergruppen består av: Miljødirektoratet, Lindum, AF DecomAvinor og Forsvarsbygg. Lindum og AF Decom tilbyr ulike løsninger for PFAS-forurenset jord, mens Avinor og Forsvarsbygg eier de fleste kommersielle og militære flyplasser i Norge. Miljødirektoratet sitter med hovedansvaret for forvaltning og regulering.

Gjennom workshopen ble det diskutert blant annet:

• oppførsel av PFAS fra ulike punkt- og diffuse kilder
  • hvordan PFAS kan best analyseres og risikovurderes
  • nye regelverk for PFAS både i Europa og i Norge
  • mulige løsninger for PFAS-problemet.

Brukergruppen ble enige om at utfordringer i videre arbeid med PFAS-problematikken ligger i regelverk og grenseverdier for jord og i at dagens løsninger primært er basert på deponering. Som alltid med miljøgifter må risiko veies opp mot samfunnsnytte og kostnader.

View English version of this release.

Sarah Hale - sarah.hale@ngi.no

Modell av PFS-syklus.