Persontogtilbud på Østfoldbanen og Gjøvikbanen: Konkurransen om Trafikkpakke 4 utsettes
Jernbanedirektoratet kunngjorde i september 2019 en fremdriftsplan for konkurransen om Trafikkpakke 4, som består av lokaltogtilbudene Spikkestad – Lillestrøm, Stabekk – Ski, Stabekk – Moss, Skøyen – Mysen og Oslo – Jaren, og regionaltilbudene Oslo S – Halden (InterCity) og Oslo S – Gjøvik. Planen var å sende ut konkurransegrunnlaget i september i år, inngå kontrakt med vinnende togoperatør høsten 2021, med trafikkstart i desember 2022.
Hovedsakelig som en konsekvens av uforutsigbarheten som koronapandemien har medført for togtrafikken, har Jernbanedirektoratet anbefalt Samferdselsdepartementet at utsendelsen av konkurransegrunnlaget for trafikkpakke 4 bør utsettes med minst ett år. Samtidig har Jernbanedirektoratet identifisert risikoreduserende tiltak, som gjør behovet for utsettelse noe mindre.
Konkurranse i 2021 – trafikkstart i 2023
Det legges nå opp til en ny fremdriftsplan for gjennomføringen av konkurransen for Trafikkpakke 4. Med den nye fremdriftsplanen blir konkurransegrunnlaget sendt ut tidlig neste år, med frist for å levere inn tilbud i august/september 2021. Kontrakt med vinnende togoperatør skal etter planen signeres tidlig i 2022, mens trafikkstart blir i desember 2023. Med dette får den vinnende togoperatøren god tid til å forberede trafikkstarten. En erfaring fra de foregående konkurranserundene er at det er behov for mer tid mellom kontraktsignering og trafikkstart.
For flere opplysninger, se vedlagte brev fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet samt Jernbanedirektoratets temaside om trafikkpakke 4
Dokumenter
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom