Perry gir bort royalties til gatelagene

Per Joar Hansen («Perry») debuterte i høst som forfatter med boka «Folk og fotball – 40 år med humor og alvor».
Per Joar Hansen donerer sitt forfatterhonorar til et veldedig formål innen fotballen. Foto: Bok i Nord

– Endel av det nye som har skjedd i norsk toppfotball, er at klubbene er blitt flinkere til å bruke sin status til å hjelpe mennesker som ikke alltid har det så lett. Opprettelsen av gatelag er en del av dette flotte arbeidet. Et slikt tiltak viser at fotball er mer enn bare landslag og Champions League, sier Perry.

Han mener det viktigste med dette er at utsatte mennesker kan bruke fotballen til å vinne over seg selv og komme tilbake til et verdig liv. Slik fikk han ideen om å skjenke sitt forfatterhonorar til nettopp dette formålet.

– Om mitt boksalg kan bidra til at det kommer inn mer ressurser til dette arbeidet, så vil jeg gjerne hjelpe til. Ja, da har mitt bokprosjekt blitt fullendt: Først skrive en bok om fotball, og så bruke inntektene av dette til å hjelpe til, slik at flere får en lysere hverdag ved hjelp av nettopp fotballen.

Jubler for støtten

Arne Knoph er daglig leder i Fotballstiftelsen. Han jubler høyt over Per Joar Hansens tiltak.

– Da Perry ringte og fortalte at han hadde lyst til dette, ble jeg direkte rørt. For det første er det jo utrolig raust. For det andre opplever jeg det som en stor anerkjennelse av det gode arbeidet våre gatelag driver. Og for det tredje er det for oss i Fotballstiftelsen enda et eksempel på hvordan dette forener fotballfamilien, fra trenerne i toppfotballen til spillerne på gatelagene.

Knoph mener at både forlaget, og ikke minst Perry selv, skal vite at pengene kommer meget godt med.

– Dette utgjør en forskjell for mennesker som gjennom gatelagene har fått en ny mulighet til å skape seg en god hverdag og et godt liv å leve rusfritt i, slår han fast.

Høyst uvanlig

Forlagssjef Ronny Trælvik i Bok i Nord opplyser at det er høyst uvanlig at forfattere gir bort sitt honorar på denne måten.

– Men det er jo veldig gledelig at Perry har bestemt seg for dette, sier han.

Det er først i januar at størrelsen på dette beløpet vil være klart.

Det første gatelaget så dagens lys i Fredrikstad i 2011. Fire år senere ble Fotballstiftelsen etablert. I 2021 har Norge så mange som 28 gatelag, tilhørende toppklubbene rundt om i landet. Disse driver fotballaktivitet på dagtid for mennesker med angst- og rusrelaterte utfordringer

For mer informasjon om Fotballstiftelsen og det som er å regne som Idretts-Norges største samfunnsprosjekt, finner du på gatelaget.no

Bilder

Om Bok i Nord

Bok i Nord
Tiurveien 12
9300 Finnsnes

93 43 33 77

Forlaget Bok i Nord har sine røtter tilbake i kjøkkenkroken hos forlegger Ronny Trælviks bestemor. Hun var et unikum, og utrolig flink til å fortelle. Ronny lyttet mye til bestemors historier, og begynte tidlig å notere. Hennes var en helt annen verden enn den vi lever i i dag, og Ronny ville sørge for at den ikke gikk tapt. På den måten ble bestemors fortellerstemme forgjengeren til Bok i Nord, en måte å formidle verdien av det som er og det som har vært.

Da han skulle gi ut sin første bok opplevde Ronny at temaene han skrev om var for snevre til å gi ut på et annet forlag, så da startet han like gjerne sitt eget. Han ville nemlig gi ut nettopp den typen bøker, bøker som formidler en nordnorsk profil og nordnorske historier.

Målet for Bok i Nord er å videreformidle en stolthet rundt og tilkobling til den nordnorske identiteten, og skape en forbindelse til det genuine nordnorske for nordlendinger, og alle andre som kjenner på en hjemlengsel mot Nord.