Pelsdyroppdrett i Norge skal fortsette

På grunn av lekkasjer fra næringskomiteen til Nationen, har det i dag blitt klart at det blir en videreføring av pelsdyroppdrett i Norge. Om det blir et forbud mot gruppebur for mink blir avklart på tirsdag 20.november.
Det skal fortsatt være pelsdyroppdrett i Norge, har Stortinget bestemt. Foto: Iselin Linstad Hauge/Dyrevernalliansen

– Vi er selvfølgelig skuffet, men nå er vi veldig spente på hva Stortinget går inn for på tirsdag. Nå som det ikke blir noe avvikling denne gangen, er det en forutsetning at det innføres strengere regler som kan dempe lidelsene til pelsdyrene, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

Det avgjørende spørsmålet blir altså om Stortinget vil gå inn for forbud mot gruppebur for mink, slik regjeringen har foreslått. Kleveland påpeker samtidig at kampen ikke er over.

– Dessverre var det ikke flertall for avvikling denne gangen, men vi nærmer oss målet. Det er viktig å presisere at saken kun er avgjort frem til neste høst. Da håper vi det er en ny regjering og en ny sammensetning av Stortinget, slik at vi kan få opp pelssaken igjen. Denne kampen er ikke avgjort, det lover vi, avslutter Kleveland

KONTAKTINFO

Kommunikasjonsleder Live Kleveland, mob 90 68 57 38

Kommunikasjonsrådgiver Kaja Efskind, mob 986 13 340

Bilder (krediteres Iselin L. Hauge/Dyrevernalliansen, kan brukes fritt):
Kaja Efskind, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/14765536825/
Live Kleveland, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/12949868263/

Informasjonsrådgiver Kaja Efskind, M: 986.13.340
Informasjonsleder Live Kleveland, M: 906.85.738

Dyrevernalliansen ble grunnlagt i 2001 og er en nasjonal organisasjon for dyrevern i Norge. Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest, i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.