Peab bygger gymsal i massivtre

Peab er i gang med å bygge en ny gymsal i massivtre på Svinndal skole i Våler. Byggherre er Våler kommune, og kontrakten har en verdi på ca. 22,5 MNOK eks mva.

I midten av februar 2021 får Svinndal skole i Våler ny gymsal i massivtre. Illustrasjon: Østre Linje Arkitektur.

Arbeidene på byggeplassen startet i midten av august, og etter planen skal gymsalen stå ferdig i midten av februar 2021.

− Gymsalen kommer til å bli brukt mye av lokalsamfunnet utenfor skoletid, og til kulturelle sammenkomster og aktiviteter i lag og foreninger. Interessen er stor for hvordan dette bygget kommer til å bli, både fra skolen selv, og fra innbyggere og politikere, sier kommunalsjef Bent Melleby i Våler kommune.

Peab vant anbudskonkurransen i skarp konkurranse med flere andre velrennomerte entreprenørselskaper.

− Vi er glade for å få Peab med på laget i dette prosjektet. Her har vi en stor og velkjent aktør, som har et godt renomme i bransjen. Peab sier selv at dette prosjektet er viktig for dem, også fordi bygget skal leveres i massivtre, sier Melleby.

Peabs oppdrag omfatter oppføring av et nytt frittstående massivtrebygg i to plan. Bygget får et totalareal på 610 kvadratmeter.

− Det at vi får muligheten til å bygge et bygg med stor samfunnsmessig betydning for Svinndals lokalsamfunn, setter vi stor pris på. Dette er det første prosjektet Peab bygger for Våler kommune, og det er stor oppmerksomhet og engasjement knyttet til dette prosjektet, sier prosjektleder i Peab, Øystein Svendsen.

Han forteller at prosjektet vil i stor grad bli gjennomført med Peabs egne medarbeidere.

− Grunnarbeidene har startet for fullt, og betongarbeidene starter i disse dager. Alt av betong- og tømmerarbeider innvendig og utvendig gjennomføres av våre egne dyktige fagarbeidere og lærlinger. Selve leveringen og monteringen av massivtre er et helt eget fagfelt, og disse tjenestene kjøper vi fra underentreprenører, sier Peabs prosjektleder.

Grunnarbeidene er i gang for ny gymsal på Svinndal skole. Her skal det bygges 610 kvadratmeter frittstående bygg i to plan. Foto: Peab.
Kontraktssignering for ny gymsal på Svinndal skole i Våler. Fra venstre: Bent Melleby (kommunalsjef Våler kommune), Atle Saxegaard (prosjektkoordinator Våler kommune), David Iniesta og Atle R. Bjørge (Fredrikstad Byggettersyn AS/byggeledere for Våler kommune), Geir Dammyr (prosjektsjef Peab) og Trond Bergsland (regionsjef Peab).

Peab er et av Nordens ledende bygg- og anleggsselskaper med cirka 16 000 ansatte og en omsetning på cirka 58 milliarder svenske kroner. Konsernet har strategisk beliggende kontorer i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er notert på NASDAQ Stockholm. I Norge har Peab cirka 1800 ansatte og en omsetning på ca. 8 milliarder kroner.