Pass på hvor mye taklast elbilen din tåler
Taklast på elbilene har blitt vanlig, men fremdeles er det to av de 10 mest solgte elbilene i 2020 som ikke kan ha last på taket. - Pass på at du ikke laster mer på taket av elbilen enn det taket faktisk tåler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De fleste av de 10 mest solgte elbilene i fjor kan ta 75 kilo last på taket. Men noen av storselgerne kan ha lite eller ingenting på taket. Eksempelvis kan Nissan Leaf bare ta 35 kilo taklast. Det betyr at du kan ha takstativ og kanskje en lett plast-skiboks med last på taket.
- Med så lav tillatt taklast er det fort gjort å gå over maksgrensen. Bare skistativ og takboks kan fort veie dette, og da har du ikke mulighet til å bruke takboksen som et ekstra bagasjerom, sier Sødal.
De to bilene som ikke kan ta taklast i det hele tatt er BMW i3 og Volkswagen ID.3. BMW’en er i utgangspunktet en bybil, mens det er mer overraskende at nykommeren til Volkswagen ikke har mulighet for taklast.
- På forgjengeren e-Golf kan man ha 75 kilo på taket. Like mye som større biler som Audi e-tron og Mercedes EQC. Så det er overraskende at ikke ID.3 er bygget for taklast, mener NAF-rådgiveren.
Viktig å huske på når du pakker skiboksen
Det er noen ting som er viktig å huske på før du pakker skiboksen før turen til fjells. Tre vektgrenser er må man ha kontroll på:
- Hvor mye vekt tåler taket?
- Hvor mye vekt tåler takstativet skiboksen er festet til?
- Hvor mye vekt tåler selve takboksen?
- Det er den laveste av disse vektgrensene som styrer hvor mye bagasje du kan ha på taket. Selv om taket tåler 75 kilo, kan du ikke ha det på taket om takstativene bare tåler 50 kilo, rådgir Nils Sødal.
Når du har funnet ut hvor tungt du kan laste, må du gjøre nok et lite regnestykke. Grunnen er at takstativ og skiboks inngår i totalvekten. Så om du kan ha 75 kilo last på taket og skiboksen veier 30 kilo mens takstativene veier 5 kilo, har du 40 kilo du kan pakke i skiboksen.
- Det er viktig å være bevisst vektbegrensningen på taklasten før man pakker skiboksen. Finn ut hvor mye skiutstyret veier før du pakker annen bagasje oppi boksen, avslutter Sødal i NAF.
Tillatt taklast på de 10 mest solgte elbilene i 2020:
- Audi e-tron – Taklast: 75 kg
- Tesla Model 3 - Taklast: 65 kg
- VW ID.3 - Taklast: 0 kg
- Nissan Leaf – Taklast: 35 kg
- Hyundai Kona – Taklast: 80 kg
- VW e-Golf – 75 kg
- MG ZS – Taklast: 75 kg
- Mercedes-Benz EQC – Taklast: 75 kg
- Polestar 2 - Taklast: 75 kg
- BMW i3 - Taklast: 0 kg
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og DinSide.no
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg saker fra NAF
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra NAF
Fersk test viser dårligere krasjsikkerhet for flere takbokser26.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Tre takbokser gjør det dårligere i NAF sin krasjtest i år enn for to år siden. Ski og bager flyr ut av boksene ved en kollisjon i 30 km/t. - Takboksene fra Mont Blanc, Calix og Biltema har en negativ utvikling på kollisjonssikkerheten. Det er ikke bra, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Risiko-adferd irriterer oss mest i trafikken25.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Farlige forbikjøringer, manglende blinklys og mobilbruk topper listen over ting vi irriterer oss over i trafikken, viser en fersk undersøkelse utført av TNS Kantar for medlemsorganisasjonen NAF. - Denne typen kjøring er ikke bare irriterende for andre i trafikken, den er også trafikkfarlig, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.
Slik kan du unngå ladekø i vinterferien18.2.2021 14:56:08 CET | Pressemelding
Med 350 000 elbiler på veiene har det oppstått et nytt køfenomen, ladekø. - Dette kan du unngå om du legger ut på kjøreturen til fjells utenom vinterferie-rushet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF krever ny bransjestandard for rekkevidde og lading av elbiler16.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
NAF vil ha på plass en bransjestandard for informasjon om elbilenes rekkevidde, batteristørrelse og ladefart. - Det er viktig at bransjen omtaler dette likt slik at bilkjøperne kan sammenligne biler på samme grunnlag, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Fem tips til å ta godt vare på bilen din15.2.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Aldri før har så mange brukte biler skiftet eier som i 2020. Biler som er tatt godt vare på og jevnlig vedlikeholdt er attraktive. - Tar du godt vare på bilen din får du mest mulig igjen for den når du skal selge den, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Fem triks for enklere elbil-lading om vinteren11.2.2021 07:54:22 CET | Pressemelding
Med rekordhøyt elbilsalg er mange inne i sin første vinter med elbil. - Mange er nok overrasket over både hvor mye rekkevidden forkortes og ikke minst hvor mye tregere hurtigladingen går i vinterkulda, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom