Parat krever reallønnsvekst i forhandlingene med Virke

Tirsdag starter Parat og Virke tarifforhandlingene for ansatte i varehandel og service. Parats forhandlingsleder, Kjell Morten Aune, sier Parat krever reallønnsutvikling på vegne av medlemmene iblant annet Carlsen Fritzøe og Travel Retail Norway.

I forhandlingene om funksjonæravtalen med arbeidsgiverorganisasjonen Virke, forhandler arbeidstakerorganisasjonene Handel og Kontor (LO) i tillegg til Parat (YS).

Parats forhandlingsleder sier hovedkravene vil være reallønnsutvikling for alle og plikt for arbeidsgiver til å forskuttere sykepenger.

– Bedrifter skal ikke ha mulighet til å forskjellsbehandle arbeidstakere når det gjelder forskuttering av sykepenger. Dette kravet har vi allerede fått gjennomslag for i frontfagsoppgjøret og vi vil kreve det samme for ansatte i service og handel, sier Aune.

Han sier at den største utfordringen i forhandlingene er at virksomhetene er veldig ulikt rammet av korona-krisen.

– I dagens situasjon med korona og delvis nedstengning av viktige samfunnsfunksjoner, har det fått veldig ulike utslag i økonomien for ulike virksomheter. Det går veldig bra for matvarebutikker, sport og flere aktører innen varehandel, mens andre sliter tungt. Dette gir oss utfordringer i forhandlingene, i og med at næringen vil fremstå som en sammensatt gruppe, sier Parat-forhandleren.

Aune sier Parat også har krav knyttet til arbeidet med å sikre en bærekraftig utvikling.

– Vi ønsker å bidra til at tariffavtalene skal være med på å styrke det grønne skiftet og sikre bærekraftig utviklingen i næringen. Dette er viktig for å sikre både de ansattes og bedriftenes fremtidige økonomiske situasjon, sier Aune.