Parat frykter masseoppsigelser om ikke permitteringsperioden forlenges

Leder i Parat, Unn Kristin Olsen, er redd for masseoppsigelser allerede fra juli-måned dersom regjering og Storting straks utvider permitteringsperioden ut året. Hun ber innstendig om at det ikke gjøres innstramminger i permitteringsregelverket og permitteringsperioden på nåværende tidspunkt.

Regjeringen har forlenget den midlertidige ordningen med permitteringer ut oktober.

– Mange ansatte som nå er i permisjon har rett på tre måneder oppsigelse. Mange av våre tillitsvalgte er bekymret. Dersom ikke permisjonstiden utvides vil flere bedrifter starte prosessene med å si opp folk i løpet av sommeren, nettopp for å kunne holde seg innenfor fristen som er satt ved utløpet av oktober, sier Parat-lederen.

Olsen sier arbeidsledigheten er høy og at det i dagens arbeidsmarked ikke er mange ledige stillinger.

– Parat frykter at innstramminger i regelverket nå vil kunne bidra til å skyve enda flere over i ledighetskøen og enda flere permitteringer gjennom sommeren. Vi er også redd for at det kan bli et ras av oppsigelser. Innstramninger vil føre til at den krisen vi nå står overfor forsterkes og forlenges, samtidig som den høye ledigheten får bite seg fast, sier Olsen.

Parat-lederen sier at en videreføring av permitteringsregelverket med mulighet for å være permittert ut året eller utvides til 52 uker vil være et viktig bidrag.

– Vi har gjennomført flere møter med stortingspolitikere og sendt brev til finanskomiteen, arbeids- og sosialkomiteen og partiene på Stortinget om problemstillingen. Nå håper vi på en rask løsning, sier Olsen.