Parat etterlyser kapital til norsk luftfart

Parat-leder Unn Kristin Olsen reagerer på regjeringens manglende støtte til luftfartsbransjen i det fremlagte statsbudsjettet for 2021. Hun mener bransjen har et klart og akutt behov for frisk kapital for å klare seg.

Parat-lederen har merket seg at regjeringen åpner for ytterligere tiltak til luftfartsbransjen i 2021, men at dette er noe de avventer for å se nærmere på senere.

Ifølge statsbudsjettet foreslår regjeringen å bevilge omkring 1 milliard kroner til luftfartsformål, men dette rettes mot kjøp av regionale flyruter, støtte til Luftfartstilsynet og Statens havarikommisjon for transport. I tillegg er det kun flyvninger med lav- og nullutslippsfly som fritas for flypassasjeravgiften. Det betyr at flyselskapene til neste år igjen blir belastet fullt ut for flypassasjeravgiften.

Parat-leder Unn Kristin Olsen sier luftfartsbransjen står i en vanskelig situasjon, der det er akutt behov for frisk kapital for å hjelpe bransjen gjennom krisen.

– Vi ser at ellers i Europa og USA legges det på bordet store hjelpepakker for luftfarten, vi savner en tilsvarende satsning i Norge. Det må på plass en stabiliseringspakke for luftfarten for å gi bransjen mulighet til å omstille seg, redde norske arbeidsplasser, kompetansemiljøer og dempe den krisen luftfarten nå er inne i. Regjeringen svarer ikke på disse utfordringene gjennom budsjettet som nå legges frem, dette må komme på plass, sier Parat-lederen.

Olsen sier det er viktig å være klar over hvor viktig luftfart er for distrikts Norge.

– Luftfarten er grunnlaget for drift av et stort antall hoteller og restauranter, Videre er tusener av andre arbeidsplasser avhengig av regelmessige flygninger på kryss og tvers av et langstrakt land som Norge. Her må regjering være sitt ansvar bevisst, sier hun.