Parat ber regjeringen fremskynde redningspakke for Widerøe og Norwegian

Tirsdag ble det kjent at den svenske og danske stat har gått sammen om å stille garantier for 3 milliarder svenske kroner til kriserammede SAS. Parat-leder Unn Kristin Olsen sier regjeringen nå må informere om hvordan Widerøe og Norwegian skal reddes.

Olsen sier dialogen med norske myndigheter har vært konstruktiv, men at det nå er tid for handling.

– Gjennom vårt møte med samferdselsminister og øvrig dialog med myndighetene registrerer vi en klar vilje til å finne løsning og en felles forståelse med Parat og ledelsen i selskapene om alvoret. Det er mange som trenger hjelp, men nå må redningspakken for våre norske flyselskaper på plass, sier Parat-lederen.

Hun har hatt god dialog med konsernsjef i Norwegian Jacob Schram og ikke minst hovedtillitsvalgte i Widerøe, Norwegian og SAS.

– Skal vi beholde norsk luftfart og tusener av arbeidsplasser i flyselskapene og i alle andre tjenester knyttet til luftfart, må det tilføres likviditet umiddelbart. Parat ønsker å ivareta hele bredden i norsk næringsliv, men nå er det reiseliv og luftfart som blør aller mest, sier Olsen.

Hovedtillitsvalgte for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, sier han er glad for at den svenske og danske stat stiller opp.
– Jeg er usikker på om det er nok, men garantien som er lovet i dag er en god start. Samtidig forventer jeg at den norske regjeringen bidrar ytterligere for SAS og kommer på banen med redningspakke til Norwegian og Widerøe, sier Skogvang.

Hovedtillitsvalgt for Norwegian-pilotene Alf W. Hansen og hovedtillitsvalgt for pilotene i Widerøe, Sindre Haanshuus, sier Storting og regjering nå må presentere sin løsning.

– Skal vi opprettholde norske selskaper i norsk luftfart, har regjeringen dårlig tid. Fly er satt på bakken og ansatte er permittert. Her må det tilføres likviditet umiddelbart, sier de to pilot-lederne i en felles uttalelse.

21 01 36 00http://www.parat.com

Parat er positiv til Hovedtillitsvalgt for pilotene i Widerøe, Sindre Haanshuus, sier FOT-rutene dekker det meste av kortbanenettet. – Når staten nå ser ut til å betale for bortfall av inntekter på disse rutene er dette et viktig bidrag -kompensasjon19.3.2020 11:09:44 CETPressemelding

Etter onsdagens møte med samferdselsministeren og næringsministeren ble det klart at Storting og regjering må benytte ulike virkemidler til de ulike flyselskapene. Parat-leder Unn Kristin Olsen sier hun er glad for at Stortinget sikrer Widerøes ruter i distriktene.