Parat-aksjoner ved Wizz Air oppstart
Leder i Pilotforbundet, Oddbjørn Holsether, tror det er mange som kun ser lave priser og glemmer hva dette koster ansatte i form av dårlige arbeidsvilkår.
– Selskapet hevder ansatte selv kan velge, men sannheten er at Wizz Air ikke tillater at ansatte organiserer seg. Sannheten er også at selskapet er dømt for å forfølge og true ansatte som har forsøkt å organisere seg, sier Holseter.
Brudd på menneskerettighetene
Han sier Norge har høy levestandard på grunn av et godt samarbeid mellom myndighetene, arbeidsgivere og ansatte.
– Trepartssamarbeidet er noe vi i Norge er stolte av, og som av svært mange løftes frem som den viktigste årsaken til vår velstand. Nå kan det norske folk bruke forbruksmakten til å avvise aktører som driver dumping og utfordrer denne modellen. Dette er en arbeidsgiver som ikke respekterer grunnleggende menneskerettigheter, sier Pilotlederen.
Pilotlederen viser til at Wiss Air bryter retten til organisasjonsfrihet på følgende områder:
* ILOs kjernekonvensjon nr. 87 (organisasjonsfrihet).
* ILOs kjernekonvensjon nr. 98 (kollektive forhandlinger).
* Verdenserklæringen for menneskerettigheter, artikkel 20 og 23.
* Konvensjonen for sivile og politiske rettigheter, artikkel 22.
Kontakt med Politiet
Holsether sier Parat har lang erfaring med selskaper som Wizz Air, og har nå bedt Politiet om å undersøke om ansatte i selskapet oppfyller vilkårene i utlendingsloven paragraf 117 og utlendingsforskriften paragraf 19-22.
– For å få opphold i landet krever norsk lov at man må ha en minimumsinntekt, det har ikke disse ansatte i dag. Vi har tidligere trukket Ryanair til norsk Høyesterett to ganger og vunnet. Det ble også sørget for at ansatte i dette selskapet fikk et eget norgestillegg, sier han.
Til pressen: Hvor og når finner du pilotene, og hvem kan du snakke med:
Oslo lufthavn: 08.00 og 14.00. Kontaktpersoner Oddbjørn Holsether, telefon 959 07 066.
Jan Petter Munkvold, telefon 917 61 601.
Carl Rego, telefon 918 25 909.
Trondheim: 12.30. Kontaktperson: Stian Kvam, telefon: 993 53 659.
Trond Solberg, telefon 92262128.
Bergen: 0930. Kontaktperson: Carl Harbitz-Rasmussen, telefon 913 85 830.
Stavanger: 12.30. Kontaktperson: Ståle Idsøe, telefon, 930 93 599.
Bodø: - 09.30. Kontaktperson: Sissel Vian, telefon 412 73 904.
Smittevern vil bli ivaretatt og det er nedsatt egne smittevernansvarlige på hver flyplass.
Nøkkelord
Om Parat
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Brudd i forhandlingene mellom Parat og NHO Reiseliv22.3.2024 10:16:47 CET | Pressemelding
Parat har brutt forhandlingene med NHO Reiseliv om revisjon av riksavtalen, som omfatter Parats medlemmer i hotell-, restaurant og flycateringbransjen.
Brudd i forhandlingene mellom Parat og Norsk Industri21.3.2024 13:39:19 CET | Pressemelding
Parat har brutt forhandlingene med Norsk Industri og oppgjøret går nå til mekling, der partene ber riksmekler om hjelp til å komme videre. Riksmekleren vil innkalle partene til mekling, med meklingsfrist 6. april klokken 24.00.
Parats krav er lønn og kompetansetiltak i frontfaget18.3.2024 11:45:52 CET | Pressemelding
Mandag overleverer Parat sine krav til Norsk Industri i årets frontfagoppgjør. Parats forhandlingsleder Kjell Morten Aune sier at det i tillegg til krav om reallønnsøkning vil bli stilt krav om at arbeidsgivere må bidra økonomisk til et kompetansefond
Parat har vedtatt krav til årets lønnsoppgjør15.2.2024 16:08:04 CET | Pressemelding
Parats hovedstyres krav til årets tariffoppgjør er reallønnsvekst i 2024. Hovedstyret mener i tillegg det er et stort behov for videre- og etterutdanning i arbeidslivet, der utdanningstilbudene må tilrettelegges slik at det er mulig å kombinere utdanning med arbeid.
Pilotforbundet får EU-hjelp i krav om røykdykkere9.2.2024 18:26:55 CET | Pressemelding
Pilotforbundet i Parat har i mange år kritisert myndighetene for mangel på røykdykkere ved norske flyplasser. Nå er det mye som tyder på at dette blir løst. Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Jens Salt, sier de har støtte i oppdatert EU-regelverk, og har fått innsyn i et høringsinnspill fra Luftfartstilsynet som vil endre dagens praksis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom