Pakkelevering i desember slo alle rekorder

Netthandelen vokste betydelig i 2020, som følge av koronaviruset. Nå viser tall fra desember at julemåneden var fenomenal for Helthjem, som hadde en økning på 150 prosent i antall pakker levert hjem til folk.

– Det er nesten så vi ikke tror på tallene. Vi var spente på hvordan desember ville bli, men en sterk vekst i netthandel kombinert med at mange har måttet sende pakker til kolleger og venner for å unngå nærkontakt, har nok bidratt betydelig, sier Cathrine Laksfoss, som er administrerende direktør i Schibsted Distribusjon.

Ifølge ferske tall fra Virke opplevde netthandelen i Norge en vekst på 55 prosent i november og desember. I desember alene leverte distribusjonsselskapet Helthjem Netthandel 1,4 millioner pakker hjem til folk i hele landet. Det er en vekst på 150 prosent fra samme periode i fjor.

Mye brukthandel til jul

– Spesielt interessant – og gøy – er det at distribusjon av pakker mellom privatpersoner vokste med nesten 200 prosent bare i desember, sammenlignet med i fjor. Mange av disse transaksjonene kan knyttes til kjøp og salg på markedsplasser, og det er gledelig å oppleve at det blir stadig mer populært å gi brukte gaver til jul, sier Laksfoss.

Hun viser til tjenesten som gjør det mulig å få hentet og levert en pakke direkte mellom to husstander. 140.000 pakker ble fraktet mellom personer på denne måten bare i desember.

Morgenlevering med 350.000 pakker – bare i desember

Helthjems distribusjonsnettverk er et samarbeid mellom Schibsted, Amedia og Polaris. Nettverket er bygget på avisbudene, og pakkene kan leveres hjem til folk før frokost, også i helgen. Nettopp leveringstidspunktet er essensielt for Morgenlevering.no, som også opplevde rekordmange leveringer i desember, og en vekst på hele 170 prosent. I antall pakker betyr det 220.000 flere enn i desember i året før.

–  2020 har vært et vanvittig år for Morgenlevering, men desember tok kaka.  Kombinasjonen av jobb-julegaver, gaver generelt og julebakst – på toppen av mer hverdagslige varer - bidro til den utrolige veksten. Folk har virkelig vært rause med hverandre i desember, og vi er veldig glade over å få kunne bidra til å glede folk med vår tjeneste, sier Cathrine Laksfoss.

Hun er imponert over innsatsen til alle ansatte i distribusjonen i “koronaens år”.

– Da Norge stengte ned hadde vi ingen anelse om hvordan året ville bli. Når vi ser tilbake er det fortsatt nesten vanskelig å forestille seg hva hjemmekontor og reiseforbud har gjort for vår virksomhet. Jeg er imponert over alle våre ansatte som har stått på døgnet rundt, for å sikre at folk har fått varene sine trygt levert hjem, ikke minst til jul. Det blir spennende å se hva 2021 bringer, sier hun.

Helthjem er en utfordrer på det norske logistikkmarkedet, som leverer pakker, magasiner og aviser oftere, raskere og enklere enn noen andre distributører i Norge.

Hver natt henter og leverer vi mer enn 1,3 millioner produkter i hele Norge. Bak Helthjem står eierne Schibsted, Amedia og Polaris.

Følg saker fra Helthjem

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Helthjem på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Helthjem

Nå kan du pante klærne dine som flasker21.1.2020 13:16:00 CETPressemelding

– Kall det gjerne Greta-effekten, men vi må gjøre noe med dagens bruk-og kast mentalitet. Å pante klær er egentlig en ”no brainer” når mer enn halvparten av klærne vi kjøper i dag, blir hengende ubrukt i skapet, sier gründeren. Klesindustrien er blitt kjent som en av klimaverstingene. Nordmenn har ifølge SIFO 359 plagg i klesskapet i gjennomsnitt. Å kjøpe et brukt plagg reduserer plaggets klimaavtrykk med 82%, sier research selskapet Green Story. – Nå kan du kvitte deg med klær du ikke lenger bruker, på en bærekraftig måte. Samtidig får du panteverdien tilbake, som kan brukes til å kjøpe både nytt og brukt på Villoid.no, sier Snertingdalen. For Jeanette og medgründer Jarle Snertingdalen, var ikke bærekraftig emballasje og transport nok, og slik ble idéen om panting av klær og salg av brukte klær på Villoid Secondhand til. Frykter ikke tapte inntekter 7 av 10 ønsker å leve mer bærekraftig, i tråd med FNs klimamål. Og en ry rapport viser at salg av bruktklær øker på nett øker med 35% i å