Øyvind Sagåsen er ny forfatter av Flåklypa julehefte!

– Min ambisjon er å ta så godt vare på karakterene hans som mulig når jeg sender dem ut på nye eventyr. Og sørge for at dette universet, som veldig mange har et nært forhold til, er til å kjenne igjen når de leser juleheftet, sier Øyvind Sagåsen, som også har laget stripeserien Radio Gaga i en årrekke.
Øyvind Sagåsen, mannen bak tegneserien Radio Gaga, blir ny manusforfatter av Flåklypa julehefte.

Det populære juleheftet Flåklypa har vært uten manusforfatter i et par år, etter at Haakon Isachsen la ned fjærpennen. Utgiveren Egmont innså fort at det ville bli vrient å finne noen som kunne ta over etter Isachsen, som hadde skrevet strålende historier i en årrekke. Det er ikke alle forunt å kunne fortelle egne, originale historier fra et univers som allerede er elsket av hele den norske nasjon!

Etter noen tunge år med utilbørlig press, skamløs smisk, fysisk og psykisk besudling og bestikkelser i både fast og flytende form er det med tindrende øyne og brede, fjollete glis at Egmont endelig kan presentere den nye forfatteren av Flåklypa julehefte, selveste [sett inn trommevirvel her] ... ØYVIND SAGÅSEN! «Nå skal det bli leven i reiret!» utbryter Solan.

Ydmyk arvtaker
På spørsmål om hvordan det føles å skulle ivareta arven etter Aukrust, svarer Sagåsen:
– Jeg håper jeg er mer en slags testamentforvalter ...? Tror ikke engang noen kan ta imot en stafettpinne fra den mannen. Min ambisjon er å ta så godt vare på karakterene hans som mulig når jeg sender dem ut på nye eventyr. Og sørge for at dette universet, som veldig mange har et nært forhold til, er til å kjenne igjen når de leser juleheftet.

Øyvind Sagåsen er en av våre beste og mest erfarne serieskapere. Allerede i 1989 stiftet han Norsk Seriebyrå, og i 1991 sa han opp jobben på smelteverket i Odda og har siden jobbet med tegneserier på fulltid. Sagåsens serier har stått på trykk i 350 forskjellige publikasjoner i ti land, noe som antakelig gjør ham til landets kanskje mest publiserte serieskaper. I tillegg til suksessen Radio Gaga har han tegnet mange andre serier og jobbet med alt fra Dilbert til Mummi, er oversetter og ellers velbevandret i de fleste hjørner av tegneseriebransjen.

Oppfinnelsene skal med
 Selv for en så rutinert serieskaper er det krevende å skape en ny historie innenfor et eksisterende univers.
– Det viktigste er å prøve å få en følelse av karakterene og hvilke regler som gjelder i Aukrust-universet. Selv om jeg var noenlunde kjent med skaperverket hans før jeg tok denne jobben, brukte jeg mye tid på research. Det er jo en del faktorer som skal være på plass, uansett hvordan historien blir. Folk ville nok reagere hvis jeg unnlot å ha med et par av Reodors oppfinnelser eller Bronskimlets høytidsstemte lyrikk.

– Vil leserne merke at Flåklypa-teamet har fått et nytt medlem?
– Tja, sier Sagåsen, – De ville nok ha merket det uansett hvem som tok over skrivemaskina. Alle forfattere har sin egen fortellerstemme og preferanser. Humorserier har jo vært min hovedgeskjeft i mange år, og det vil kanskje merkes. Allikevel håper og tror jeg at Aukrusts fantastiske figurer og miljø er lett gjenkjennelige i det nye heftet vårt. Heldigvis er tegneren, den fantastiske Thierry Capezzone, den samme!

Flåklypa-teamet besøkte nylig Huset Aukrust i Alvdal. Fra venstre: Tegner Thierry Capezzone, redaktør Iselin Røsjø Evensen og manusforfatter Øyvind Sagåsen.