Overtar jernbane og vei til Ringerike
- Når vi overtar ansvaret for Ringeriksbanen kan vi skape nye og smarte løsninger i jernbanesektoren. Vi har gitt mer igjen for fellesskapets ressurser med vår nyskapning innen veibygging. Kostnadene er redusert med 25 milliarder i den porteføljen av veiprosjekter selskapet fikk ved oppstarten, utdyper Aanesland.
Nye Veier trenger kompetanse på jernbane. Det får vi med 13 ansatte som blir med over til Nye Veier fra BaneNor og Statens vegvesen. De kommer inn i et selskap som har et klart og tydelig mandat om å realisere flere prosjekter – bedre, raskere og til en lavere kostnad.
- Det er kollegiet og stå-på-viljen som skaper resultater. Viljen til å skape endringer og gjøre jobben bedre, er nøkkelen til at vi møter forventningene rundt oss. Vi får mer igjen for fellesskapets ressurser. Dette hadde ikke vært mulig uten et klart og tydelig mandat. Nå er bestillingen at vi i tillegg til å bygge veier skal bygge jernbane. Det kommer til å bli en tøff utfordring, mener Aanesland.
Ringeriksbanen kommer til å være Norges største jernbaneprosjekt. Kortere reisetid og flere tog mellom Oslo og Bergen styrker konkurransekraften i hele sørlige deler av Norge. For bo- og arbeidsmarkedene langs strekningen kommer prosjektet til å få svært positiv effekt. Prosjektet skal bygges ut med dobbeltspor og firefelts motorvei. En viktig oppgave blir å gjøre det enda mer tydelig hvilke effekter som skal nås for prosjektet.
Nye Veiers mål er å forbedrefellesprosjektet. Ambisjonen om å redusere kostnadene og øke nytten, vil gi betydelig effekt for fellesskapets ressurser.
- Dette prosjektet passer som hånd i hanske for Nye Veier og vårt mandat. Vi mener det er store muligheter for å redusere kostnadene. Det er behov for å forenkle prosjektet og løsningene. Vi skal bruke vår modell for gjennomføring av prosjektet. I tillegg måvi se på muligheter for justeringer av planene, forklarer Aanesland.
Nye Veier har åpnet 81 kilometer med firefelts motorvei på fire strekninger. Kostnadene er redusert med fire milliarder kroner på de strekningene som er åpnet.
- Ambisjonen er fortsatt høy, også for Ringeriksbanen. Innsparinger på tilsvarende nivå kommer til å bli veldig krevende. Vi startet med de beste prosjektene i vår portefølje, og vår metode har gitt mer vei for pengene, sier Aanesland.
Nye Veier skal prioritere prosjekter med god samfunnsøkonomisk lønnsomhet foran prosjekter med lavere lønnsomhet. Fellesprosjektet er et prosjekt med negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Samferdselsdepartementet og Nye Veier har utarbeidet en avtale, som gir egne vederlag for fellesprosjektet. Dette kommer i tillegg til de faste årlige bevilgningene over statsbudsjettet. Fellesprosjektet blir ikke en del av den årlige prioriteringen innenfor Nye Veiers portefølje.
Kontakter
Anette AaneslandAdministrerende direktørNye Veier
Tel:+47 951 20 546anette.aanesland@nyeveier.noChristian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Morten KlokkersveenUtbyggingsdirektør for fellesprosjektet i Nye Veier
Tel:41610640morten.klokkersveen@nyeveier.noBilder
Lenker
Om Nye Veier
Fakta om prosjektet:
- Knytter Ringerike nærmere Oslo
- Større marked for bo og arbeid på Østlandet
- 40 kilometer dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss.
- Lang tunnel for jernbane fra Sandvika til Sundvollen.
- 24 kilometer firefelts motorvei fra Skaret, vest for Sollihøgda til Hønefoss.
- Flere lokal- og regiontog mellom Oslo og Ringerike.
- 20 minutter med tog fra Sandvika til Hønefoss.
- 50 minutter kortere med tog fra Oslo til Bergen
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Gjøvik Graveservice bygger ny gang- og sykkelvei for Nye Veier10.4.2025 12:43:11 CEST | Pressemelding
I forbindelse med utbyggingen av E6 Storhove – Øyer skal Gjøvik Graveservice prosjektere og bygge en ca to kilometer lang gang- og sykkelvei langs fylkesvei 2522 mellom Midtskog til Måkrudgutua i Øyer kommune.
Fra fjell og stein til tunnel – markerte gjennomslag for Fåbergtunnelen31.3.2025 18:17:06 CEST | Pressemelding
14 måneder etter at den første salven ble avfyrt markerte Nye Veier og AF Gruppen at det er lys i begge ender av den 2,8 km lange Fåbergtunnelen.
Johs. J. Syltern AS skal bygge og utbedre E13619.3.2025 08:59:48 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt arbeid med ny E136 ved Veblungsnes og strekningen Stuguflåten - Raudstøl i Romsdal til Johs. J. Syltern AS. Med seg har Syltern Rambøll Norge AS som rådgiver.
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom