Overraskende prisnedgang på mat og alkoholfrie drikkevarer i juni

Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer sank med 0,6 prosent i juni 2021. Prisene på mat og tjenester generelt steg med 0,3 prosent i samme periode.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

- Juni er vanligvis en måned der prisene på mat og drikke justerer seg noe opp. De foregående fem årene har prisene i snitt økt med 0,5 prosent denne måneden. Et fall på 0,6 prosent var derfor overraskende, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

I følge SSB bidrar prisutviklingen på alkoholfrie drikkevarer til prisnedgangen.

- Avgiften på alkoholfrie drikkevarer fjernes fra 1. juli. I følge SSB, har prisene på alkoholfrie drikkevarer gått ned med 2,7 prosent allerede i juni. Samtidig ser vi at kjedene startet priskrig på sukkerfrie drikkevarer allerede i juni, og det har bidratt til prisnedgangen, fortsetter Størksen.

SSBs tall viser videre at prisen på varer og tjenester generelt har økt med 2,9 prosent de siste 12 månedene.

- Mens prisene på varer og tjenester har økt det siste året, har prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer sunket med 1,7% i det samme tidsrommet. Det viser at konkurransen i bransjen fortsatt er knallhard, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Siste pressemeldinger fra Virke

Størst økning i sommerhandelen for Vestfold og Telemark8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2020 ble tidenes beste for store deler av norsk detaljhandel. Virke, Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, anslår at vi i juli og august i år vil handle for 108 milliarder kroner. Det er snaut 6 milliarder kroner lavere enn i 2020, men 6 milliarder over “normalåret” 2019. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.

Sommerenhandelen viktigere enn julen for flere kommuner i Rogaland8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommerhandelen i Møre og Romsdal økte med 11,4 prosent8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding