Overleverte klimarapport til Erna Solberg på vegne av norsk næringsliv

Klimaregnskapet er utarbeidet av PwC Norge på vegne av Skift og i dialog med medlemmene. Utregningen av klimafotavtrykket i klimaregnskapet tar utgangspunkt i Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollen).

Grønn omstilling i praksis

Hensikten med klimaregnskapet er å vise hvordan Skift-medlemmene selv arbeider med grønn omstilling i praksis. Både når det gjelder å redusere eget klimaavtrykk og å utvikle nye produkter, tjenester og løsninger som bidrar til overgangen til et lavutslippssamfunn og fremmer grønn forretningsutvikling og konkurransekraft. Det er andre gang Skift utarbeider et klimaregnskap.

Dersom vi skal holde temperaturen under 2°C, og helst under 1,5°C, som besluttet i Parisavtalen begynner tiden å renne ut. Det er derfor svært viktig at norsk næringsliv og norske ledere er seg sitt ansvar bevisst og engasjerer seg både i utslippskutt og utslippsrapportering, sier Leif Arne Jensen, administrerende direktør i PwC Norge.

Hvert medlem har rapportert inn sine klimamål, hvilke tiltak de har iverksatt i løpet av året for å nå disse målene, samt resultatet de har oppnådd i form av samlet klimagassutslipp. For administrerende direktør i Skift, Bjørn Kjærand Haugland, handler ikke utslippsregnskapet bare om å måle utslipp, men å bygge konkurransekraft.

Med de klimamålene som nå er satt av EU, er det helt avgjørende for norsk næringsliv å få oversikt over egne utslipp. Det viser ikke bare hvor man kan gjøre de største utslippskuttene, men hvor man kan bygge grønn konkurransekraft. Europa er vårt viktigste marked, og dette markedet kommer i stadig økende grad til å etterspørre mer bærekraftige varer og tjenester. Da må man også kunne dokumentere utslippskutt, sirkulære verdikjeder og miljøtiltak på en god måte.

Et inspirerende nettverk

Et viktig formål med klimaregnskapet er å gjøre medlemmene bevisst på egen rapportering inkludert mål, strategier og tiltak, og å lære av hverandre. Skifts medlemsbedrifter teller blant annet Telenor, Posten, Schibsted, PwC og Storebrand.

For PwC er det svært nyttig å være med i Skift nettverket. Medlemsbedriftene er svært ulike, men det gir rom for å lære av hverandre og få nye perspektiver. Vi er svært glade for å overlevere klimaregnskapet til statsministeren på vegne av Skift-nettverket, avslutter Leif Arne Jensen.

Hanne Løvstad
Bærekraftsdirektør PwC Norge