Over 100 medier får innovasjonsstøtte
Totalt fordeler Medietilsynet 21,5 millioner kroner i innovasjonsstøtte til 44 prosjekter i år, der til sammen over 100 medier får støtte.
Målet med innovasjonsstøtten er å styrke det norske mediemangfoldet, og særlig fremme redaksjonell, innholdsrettet innovasjon og utvikling i små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier.
Støtteordningen ble etablert i 2018, og har siden blitt populær blant mediene. I år søkte 91 medier støtte til sine innovasjons- og utviklingsprosjekter.
Tre av fire støttekroner går til små, lokale medier
Vest-Telemark Blads prosjekt «Samarbeidande datajournalistikk» og Faktisk.no sitt prosjekt «Innsyn.no» er de prosjektene som får mest i støtte i årets tildeling. Mens Vest-Telemarks prosjekt får 3,6 millioner kroner, får Faktisk.no 1,4 millioner kroner i støtte til et prosjekt om innsyn i postjournaler. «Innsyn.no» skal samle data fra en rekke norske postjournaler fra offentlig sektor, og blir tilgjengelig for alle journalister.
Medietilsynet gir også støtte til flere prosjekter som skal hjelpe lokalradioer og små lokale medier med enkle digitaliseringsløsninger.
– Over 16 millioner kroner, eller tre av fire støttekroner, går til små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier, sier Sekkelsten.
Les mer om innovasjonsstøtten her
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom