Oslos råeste kontorlokaler med sjøutsikt til leie

Toppetasjene i et moderne og miljøvennlig kontorbygg på Vippetangen er ledige fra 3. kvartal 2022. Lokalene ligger sentrumsnært på byens havnepromenade med utsikt til Oslofjorden og Tjuvholmen/ Aker brygge.
Sentrumsnært med sjøutsikt. Skur 38 har en unik plassering på Vippetangen, midt på byens havnepromenade. Her får du sjøluft i nesa og utsikt mot Hovedøya, Aker brygge og Tjuvholmen. Illustrasjon:Spir Arkitekter

Oslo Havns hovedkontor (Skur 38) på Akershusstranda 19 skal moderniseres med tidsriktige og miljøvennlige løsninger og stå ferdig i 2022.

Totalt 895 m2 arealer på plan 3. og 4. er ledige for leie av en eller to aktører.

Se vedlagte prospekt for skur 38.

Skape gode arbeidsplasser

Leietaker kan gi innspill til løsninger og påvirke hvordan arbeidsmiljøet skal se ut.

—  Vi ønsker nye leietakere velkommen til et unikt bygg med moderne og gode arbeidsplasser. Fleksible og miljøvennlige løsninger skal skape et godt arbeidsmiljø og et bygg som folk skal trives i, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

To toppetasjer

I 4. etasje er totalt 475 m2 ledig. Etasjen er egnet for en leietager, men kan også deles inn i to leieforhold. Toppetasjen er et klassisk loft med skrå takflater og vindusfelt både mot sjøsiden og bysiden.

I 3. etasje er 420 m2 mot nord og byen ledig. I åpen løsning gir arealet plass til 35-40 arbeidsplasser og har utgang til balkong på sjøsiden. Det legges opp til normal god standard med teppegulv, malte flater, synlig betong og åpen himling. Leietaker kan påvirke materialvalg i sine lokaler. Hav Eiendom leier den venstre delen av etasjen. Oslo Havn har noen kontorer mot bysiden.

Kafèdrift og besøkssenter

Kontorbygget på ca. 3600 m2 vil få plass til rundt 160 arbeidsplasser over fire etasjer. Bygget skal huse halvparten av Oslo Havns vel 100 ansatte og datterselskapet HAV Eiendom AS.

I første etasje vil det etableres felles kantine som vurderes å være i kombinasjon med kafèkonsept for publikum med mulighet for uteservering. Det planlegges også et besøkssenter for Oslo havn og store representative møterom.

Representative og fleksible

Lokalene vil ha gjennomgående gode kvaliteter og fremstå som svært representative, fleksible og effektive. De er arealeffektive med gode soner for team/åpne landskap med tilhørende stillerom. Lokalene har interntrapp som binder etasjene sammen. Etasjene har gode takhøyder, store vindusflater, egen terrasse og fantastisk utsikt over innseilingen til Oslo

Miljøvennlig

Eiendommen skal bli et Breeam Nor Excellent sertifisert miljøbygg med energiklasse B. Det betyr gode kvaliteter med godt inneklima i kontorlokalene, samt lavt energiforbruk. Bygget står på byantikvarens gule liste og er utpekt som verneverdig i Maritim kulturminneplan for Oslo.

Historisk bygg

Skur 38, oppført i 1915 som lagerbygg for Den Norske Amerikalinjen har en unik beliggenhet i et historisk bygningsmiljø. Bygget er tegnet av arkitekt Bernt Arlet Christian Lange. I 1987 ble bygningen rehabilitert og bygget om til kontorbygg for Oslo Havn. Ombyggingen har mål om å synligjøre byggets historie, gjerne med preg av ”røft, åpent lagerbygg”.

Fakta om skur 38:

Fellesfasiliteter

• Resepsjon
  • Stort møteromsenter med tilgang til fem møterom
  • Personalrestaurant
  • Sykkelparkering
  • Dusj og garderobe
  • Mulighet for leie av p-plasser

Beliggenhet

Akershusstranda 19 har svært sentral beliggenhet på byens havnepromenade med gangavstand til både Oslo S og Nasjonalteateret stasjon, med holdeplasser for flytoget, VY fjern- og nærtog, T-bane og trikk. Lokalene har god adkomst til veinettet direkte på E18 via Festningstunellen.

Offentlig kommunikasjon:

• Trikk: 10 min gange
  • Buss: 1 min gange/buss til nr 60
  • T-bane: ca 16/22 min gange (Oslo S/Nationalteateret St)
  • Tog: ca 16/22 min gange (Oslo S/Nasjonalteateret St)
  • Det er også Bysykkelstativ i umiddelbar nærhet.

Drift

Oslo Havn KF drifter eiendommen med egne ansatte. Gjennom høy fagkompetanse og tilstedeværelse sørger våre driftsansvarlige for at byggene fungerer optimalt. Vi tilbyr miljøledende og fleksible kontorbygg med sentral beliggenhet og høy kvalitet.

Historisk bygg. Havnas hovedkontor var tidligere lagerbygg for Den Norske Amerikalinjen. Ombyggingen skal gi tidsriktige og miljøvennlige løsninger, og samtidig spille på byggets historiske karakter.  Utenfor ligger Gastenparken med planter, lekeapparater og benker,. Området  rundt skur 38 skal oppgraderes ytterligere. Illustrasjon: Spir Arkitekter
Historisk bygg. Havnas hovedkontor var tidligere lagerbygg for Den Norske Amerikalinjen. Ombyggingen skal gi tidsriktige og miljøvennlige løsninger, og samtidig spille på byggets historiske karakter. Utenfor ligger Gastenparken med planter, lekeapparater og benker,. Området rundt skur 38 skal oppgraderes ytterligere. Illustrasjon: Spir Arkitekter
Kantine og kafè med utsikt. Bygget åpnes opp med store
glassfelter mot Gastenparken og sjøen.
Illustrasjon: IARK
Kantine og kafè med utsikt. Bygget åpnes opp med store glassfelter mot Gastenparken og sjøen. Illustrasjon: IARK
Toppetasjen er et
klassisk loft med skrå