Oslo–Gøteborg: Jernbanedirektoratet skal sammen med svenske Trafikverket se på muligheter for et bedre togtilbud

Utbygging av infrastruktur på Østfoldbanen ligger langt bak tidligere skisserte fremdriftsplaner, og utbyggingskostnadene har økt betydelig. I tillegg er den økonomiske situasjon nå trangere. Det er derfor ikke aktuelt å bygge sammenhengende dobbeltspor til Halden – i hvert fall ikke på veldig lenge.
Regjeringen har derfor bedt Jernbanedirektoratet om å om å utrede og foreslå hvordan togtilbudet til de reisende på Østfoldbanen bør forbedres, med utgangspunkt i et mål om to tog i timen til Fredrikstad. Regjeringen ba også Jernbanedirektoratet om å vurdere videre strategi for utvikling av togtilbudet mellom Fredrikstad og Halden.
Med dette utgangspunktet er det nødvendig å se med nye øyne på hva som kan være aktuelle tiltak for å gjøre fjerntog- og godstogtilbudet mellom Oslo og Gøteborg mer attraktivt.
En mulighetsstudie med bred tilnærming
Mulighetsstudien som Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å gå i gang med, skal belyse nettopp dette. Kartlegging av markedsbehov og transportstrømmer mellom de to byene, beregninger av fremtidig transportbehov og vurdering av klima- og miljøeffekter er blant temaene som skal belyses. Dette skal gjøres for både person- og varetransport. Utredningen skal også skissere hvordan utviklingen av jernbanen kan gjennomføres trinnvis, og vise virkninger som oppnås ved de ulike trinnene.
Samarbeid med Trafikverket
I juni 2022 fikk svenske Trafikverket et tilsvarende oppdrag om å gjennomføre en utredning av muligheten for økt kapasitet, økt aksellast og raskere reisetid for person- og godstransport på strekningen Gøteborg–Oslo. Regjeringen har bedt Jernbanedirektoratet om å samarbeide med Trafikverket i utredningen og koordinere fremdriften i oppdragene.
Videre fremdrift
Mulighetsstudien av forbedring av togtilbudet på jernbaneforbindelsen Oslo – Gøteborg skal leveres til Samferdselsdepartement innen 1. oktober 2023.
For flere opplysninger – se:
- Supplerende tildelingsbrev nr 6/22 fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet
- Supplerende tildelingsbrev nr 4/22 fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet
- Oppdragsbrev fra det svenske Infrastrukturdepartementet til Trafikverket av 6. juni 2022 om jernbanestrekningen Gøteborg–Oslo)
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Første spadestikk på E39 Veibustkrysset i Møre og Romsdal3.11.2025 13:30:00 CET | Pressemelding
E39 Veibustkrysset har vore eit ulykkesutsett kryss, og har lenge vore ein flaskehals for trafikken av og på E39. No skal vegen blir tryggare og få betre framkome. Måndag 3. november sette statssekretær Tom Kalsås det første spadestikket for utbetringar av vegen.
Samferdselsministeren vil fjerne flaskehals for å gi bedre togtilbud i Oslo31.10.2025 11:03:12 CET | Pressemelding
Jernbaneprosjektet i Brynsbakken i Oslo vil gi store gevinster som et bedre togtilbud og færre forsinkelser. Nå har regjeringen besluttet den videre prosessen for planlegging av prosjektet.
Skal leie fire lokomotiver til Nordlandsbanen: Samferdselsministeren er glad for at de reisende får togtilbudet tilbake28.10.2025 13:22:26 CET | Pressemelding
Norske tog AS har nå signert avtale med Grenland Rail om leie av fire diesellokomotiver som SJ Norge skal bruke på Nordlandsbanen. Det første av lokomotivene er allerede under ombygging i Oslo.
Samferdselsbudsjettet 2026: Held fram satsinga på drift, vedlikehald og fornying15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyve i alt 102,1 milliardar kroner til samferdsel i 2026. Mellom anna foreslår regjeringa å løyve 50,4 milliardar kroner til vegformål, 35,7 milliardar kroner til jernbanen, 7,1 milliardar kroner til byområda og 4,9 milliardar kroner til luftfarten.
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
