TIER mobility

Oslofolk sitter 98 timer i kø hvert år

– Elektriske sparkesykler er en del av løsningen, ikke problemet, sier TIER-leder. Selskapet tar nå et kreativt grep for å få innspill på trafikkutfordringene i Oslo.

Morten Askeland er Landsjef for TIER i Norge, og i 98 timer vi selskapet med hjelp fra artister og influencere samle inn innspill fra folk flest om å byens trafikale problemer.

– Vi mener at spareksykler er en del av løsningen for å skape en bedre trafikksituasjon i Oslo. Derfor sparker vi i gang en 98 timers idédugnad for å hente innspill om hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte. Via sosiale medier spør vi helt enkelt hva som kan gjøres for å løse de utfordringene vi står overfor, sier Askeland.

Askeland forteller at en oppsummering av innspillene fra sosiale medier skal oversendes til Oslo kommune i et innspillsbrev.

98 timer i kø hvert år

I dag er Oslo den byen i Europa med flest sparkesykler per innbygger. I tillegg har Oslo Nordens lengste bilkøer hvor bilistene sitter i kø 98 timer hvert år, ifølge Traffic Index fra TomTom.

– Oslo vokser og er i stadig utvikling, men byens mobilitetsutvikling står stille og det samme gjør bokstavelig talt befolkningen. Vi er mange som er lei av mangelen på nye idéer og initiativer, sier fungerende landssjef i TIER Morten Askeland.

– Elektriske sparkesykler er utrolig populært, og derfor skylder både vi og kommunen å komme frem til måter å organisere dette å en god måte. Det er på tide å finne gode svar for alle, påpeker Askeland.

Derfor tar TIER nå grep med en 98 timers idédugnad og arrangementet "Beat Traffic For Good" som finner sted 21. - 25.juni. I løpet av 98 timer vil flere populære navn fra artist- og influencerbransjen sette seg i en bil i Prindsen Hage hvor de ber om innspill i sosiale medier og ikke minst fra gjester i bilen.

Beat Traffic For Good gjennomføres i flere land

– Hvis Oslo og andre norske byer skal oppnå sine klimamål må vi tilby klimasmarte mobilitetsløsninger som elektriske sparkesykler for å forenkle transporten i bytrafikken, poengterer han, sier Morten Askeland.

Oslos klimamål innebærer blant annet å bli verdens første utslippsfrie storby og 95 prosent utslippsreduksjon innen 2030. Nå ønsker TIER å sette fokus på å eie mindre, dele mer og skape ny atferd for hvordan du kommer deg rundt i urbane byer.

Prosjektet “ Beat Traffic For Good"” gjennomføres denne våren i flere europeiske storbyer som Gøteborg, Berlin, Paris og Oslo.

Om TIER mobility

TIER mobility

TIER Mobility er Europas ledende leverandør av mikromobilitet, med et mål om å endre mobilitet til det bedre. Dette gjøres ved å tilby forskjellige typer lette elektriske kjøretøy, som elektriske scootere, elsykler og elektriske mopeder. Kjøretøyene lades av selskapets unike ladesystemer. På den måten ønsker TIER å hjelpe byer med å redusere bilavhengigheten. TIER ble grunnlagt i 2018 av Lawrence Leuschner, Matthias Laug og Julian Blessin, og har hovedkontor i Berlin. TIER er representert i 12 land i Europa og Midtøsten. Målet er å tilby en trygg, rimelig og bærekraftig mobilitetsløsning. TIER har derfor vært klimanøytral siden 2020.