Oslo og Akershus får byvekstavtale – sikrer statlige bidrag til Fornebubane

Med dette avtaleutkastet på plass legges det til rette for gjensidige forpliktelser for å sikre en ambisiøs transport- og miljøsatsing i Oslo og Akershus, og en samordnet areal- og transportpolitikk i perioden 2019-2029.
- Dette er gjensidige forpliktelser, og det ser ut til at partene har forhandlet seg fram til et godt resultat for sine innbyggere. Jeg er glad for at partene kom i mål nå før sommeren slik at vi sikrer fremdrift i det videre arbeidet med den politiske behandlingen. Her har det vært gjort et godt stykke arbeid, sier Werp.
Det var onsdag det fremforhandlede utkastet til byvekstavtale for Oslo og Akershus ble overlevert til statssekretærene Anders B. Werp og Lars Jacob Hiim i henholdsvis Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Viktig arena
For regjeringen er byvekstavtalene en av de viktigste arenaene for samarbeid for å utvikle våre største byområder. Det er viktig at hovedstadsområdet har en god utvikling, og at vi sammen jobber for best mulig bymiljø og gode løsninger for kollektiv, sykkel og gange. Staten tar en stor del av regningen når det gjelder disse løsningene. Fornebubanen er et viktig 50/50-prosjekt, hvor staten vil bidra med halvparten av finansieringen. Det samme vil gjelde ny T-banetunnel, som ligger noe fram i tid.
Integrerer areal- og transportpolitikken
For å integrere areal- og transportpolitikken i de største byområdene har regjeringen besluttet å samordne bymiljøavtalene og byutviklingsavtalene til byvekstavtaler. Gjeldende bymiljøavtale og byutviklingsavtale som ble inngått mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune i 2017, er nå reforhandlet til en felles byvekstavtale.
- En samordnet byvekstavtale gir oss et svært godt utgangspunkt for god og reell samordning av areal- og transportpolitikken i Oslo og Akershus, sier statssekretær Lars Jacob Hiim.
Samarbeid om utvikling av byområdene
- For regjeringen vil byvekstavtalene være en av de viktigste arenaene for samarbeid om å utvikle våre byområder. Gjennom denne byvekstavtalen skal vi sikre at hovedstadsregionen blir enda mer attraktiv og konkurransedyktig, og at vi når våre felles og ambisiøse miljø- og transportmål, sier statssekretær Lars Jacob Hiim.
Avtaleutkastet er fremforhandlet av staten og Akershus fylkeskommune, Oslo kommune og kommunene Bærum, Skedsmo og Oppegård. I forhandlingene har staten vært representert av Vegdirektoratet, Jernbanedirektoratet og Fylkesmannen i Oslo og Viken.
Avtalen skal nå til lokalpolitisk behandling hos fylkeskommunen og de ulike kommunene. Avtalen skal etter dette behandles i regjeringen, og først etter regjeringsbehandlingen vil det foreligge en endelig avtale.
66,4 milliarder kroner
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt av om lag 66,4 milliarder kroner til bymiljøavtaler, byvekstavtaler og Belønningsordningen.
I byvekstavtalene vil staten bidra med belønningsmidler og midler til kollektiv-, sykkel- og gangetiltak langs riksveg, statlig delfinansiering av store kollektivprosjekter i de fire største byområdene (50/50-ordningen) og stasjons- og knutepunktsutvikling langs jernbanen der det er aktuelt.
Les avtaleutkastet med vedlegg (pdf)
Bilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsbudsjettet 2026: Held fram satsinga på drift, vedlikehald og fornying15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyve i alt 102,1 milliardar kroner til samferdsel i 2026. Mellom anna foreslår regjeringa å løyve 50,4 milliardar kroner til vegformål, 35,7 milliardar kroner til jernbanen, 7,1 milliardar kroner til byområda og 4,9 milliardar kroner til luftfarten.
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
Nordlandsbanen kan snart åpne nord for Levanger – midlertidig togverksted skal bygges i Bodø8.10.2025 12:31:51 CEST | Pressemelding
En løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø har nå kommet på plass i rekordfart. Etter raset i Levanger 30. august i år, har det ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet.
Høring: Regjeringen ber om innspill om fremtidens flyrutetilbud26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– For regjeringen er det viktig at folk skal kunne bo og leve gode liv i hele landet, og i distriktene er det regionale flytilbudet avgjørende. Derfor vil vi nå se på hvordan vi best mulig kan legge til rette for et enda bedre flyrutetilbud i hele landet til en overkommelig pris, både for de reisende og for staten som kjøper, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høring: Regjeringen vil sikre et godt transportsystem for alle langs kysten26.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Regjeringen ønsker å sikre et best mulig kysttransportsystem – også i fremtiden. Det er viktig med god og effektiv transport av både gods og passasjerer langs kysten. Derfor har Oslo Economics utredet transport- og miljøaspekter i kystrutetjenesten. Nå ønsker vi å invitere til en åpen høring av rapporten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom