Anima - Stopp dyremishandling

Oslo kommune vinner pris for sin vegetarsatsning

Oslo kommune vant i går Planteprisen for Årets Initiativ på Future Foods-konferansen. Juryen i Planteprisen mener at kommunens valg om å gjøre vegetarmat til standard ved alle deres arrangementer er en modig og progressiv avgjørelse, og at kommunen baner vei for at andre kommuner også kan satse mer på plantebasert mat.
Bilde av Einar Wilhelmsen fra Oslo kommune med Planteprisen for Årets initiativ.

Oslo kommune var nominert sammen med Månefestivalen og Nofima til Planteprisen i kategorien, Årets initiativ. Denne prisen skulle gå til et initiativ som sørger for at plantebasert mat når ut til massene, og ble delt ut for første gang på årets Future Foods-konfreranse.

Oslo kommune vant denne kategorien for sin vegetarsatsning, allerede i 2019 valgte de å gjøre vegetarmat som standard ved julebordet sitt, der de som ønsket kjøtt, måtte si ifra på forhånd. Dette gjelder nå på alle arrangementer i regi av Oslo kommune.

- Kommunen er meget bevisst sitt miljøansvar og hvor det monner å redusere utslipp. Med sin vegetarsatsning sørger de for at tusenvis av mennesker smaker og spiser mer plantebasert mat. Som en stor innkjøper sørger de for at de som leverer maten er nødt til å bli betraktelig mye bedre på plantebasert mat, og bidrar derfor til utvikling til segmentet – en utvikling som vil fortsette framover, uttaler juryen i Planteprisen.

Oslo kommune er svært fornøyd med å få anerkjennelse for sin vegetarsatsning.

- Jeg tenker at det skulle bare mangle at vi gjorde det vi gjør. Vi vet at når vi spiser mye kjøtt så gir det store klimagassutslipp og at vi trenger mye areal for å produsere det kjøttet, så det å spise mindre kjøtt er bra for klima og for det biologiske mangfoldet, sier Einar Wilhelmsen, finansbyråd (MDG).

Det ble også delt ut flere priser, og her er en liste av alle de nominerte og vinnerne i de andre kategoriene:

Årets virksomhet

• Naturli
  • IKEA (vinner)
  • Gryr
  • Plantego`
  • Coop Vegetardag

- Juryen i Planteprisen sier, IKEA er en fremoverlent og ambisiøs virksomhet, som baner vei for andre i bransjen. De har bærekraft langt fremme i bevisstheten og tar miljøvennlige valg. Og ved en aktiv prispolitikk nudger de kunden til å prøve plantebaserte alternativer. IKEA serverer rundt 5 millioner måltider i året, og ved å fremheve de plantebaserte alternativene, og fase ut deler av de animalske alternativene, gjør de en enorm forskjell, og sørger for at flere oppdager hvor godt plantebasert mat er.

Årets produkt

• Naturli - burger med norske åkerbønner (vinner)
  • Go’Vegan - Grillpølser
  • Gryr - fyldig havredrikk
  • Coop Vegetardag - kikertpålegg med urter & hvitløk
  • Vegme - vegodeig formbar
  • Grønne folk – Selleriburger

I kategorien Årets produkt er det forbrukerene som bestemmer vinneren, og hele 30,2 prosent av stemmene gikk til Naturli sin burger laget av norske åkerbønner, dermed stakk de av med seriene i den kategorien.

Bilder

Last ned bilde
Einar Wilhelmsen sin takketale under prisutdelingen.
Last ned bilde
Her blir Einar Wilhelmsen intervjuet av TV2 sammen med de andre vinnerne av Planteprisen.
Last ned bilde
Her er alle vinnerne av Planteprisen samlet.

Om Anima - Stopp dyremishandling

Anima - Stopp dyremishandling

92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no

Anima - Stopp dyremishandling er en internasjonal dyrevernorganisasjon som jobber for å stoppe dyremishandling på nasjonalt og internasjonalt nivå gjennom blant annet redningsaksjoner av dyr i nød, informasjonsvirksomhet, samarbeid med næringslivet, politisk arbeid og fredelige kampanjer.

Anima omfatter også PlanteVekst, som jobber for å fremme plantebasert vekst.

Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling