Oslo Havn vil hjelpe kundene over kneika
En rekke av havnas kunder og leietakere har varslet inntektstap etter synkende etterspørsel av varer og tjenester. Flere har måttet stenge og permittere ansatte.
- Vi har forståelse for at det er krevende tider for havnas kunder. Det er viktig for oss å holde hjula i gang og bidra i samfunnsdugnaden. Derfor tilbyr vi betalingsutsettelser til kunder som har behov for det. I dialog med kundene vil vi gjøre individuelle vurderinger som et supplement til de statlige støtteordningene, sier havnestyreleder Roger Schjerva.
Kunder må søke statlig støtte
Det innføres krisepakker på nasjonalt nivå for å møte utfordringene til næringslivet. Oslo Havn forventer at mange av havnas kunder vil nyte godt av de statlige tiltakene, og forutsetter at kundene søker maksimal støtte i de statlige ordningene. Vi vil behandle søknader fra kunder om betalingsutsettelse på samme grunnlag som for de statlige støtteordningene.
- Det er krevende tider også for Oslo Havn, som selv mister betydelige inntekter som skulle bidra til å finansiere havneinfrastruktur og holde konkurransedyktige priser for å fremme miljøvennlig sjøtransport. Havna står foran store investeringer for å utvikles videre som nullutslippshavn. Vi er opptatt av at virksomhetene i havna skal komme i funksjon igjen når situasjonen normaliserer seg. Derfor vil vi bidra til kundene våre kommer over krisen vi er inne i, sier Roger Schjerva.
Ulik situasjon
Flere leietakere knyttet til restaurant, -servering- og eventbransjen, charter- og cruise er direkte eller indirekte berørt av krisen. Samtlige serveringssteder holder stengt og har permittert sine ansatte. Andre leietakere driver med havnedrift som forsyner befolkningen og næringslivet med nødvendige varer. Kundene er av ulik størrelse og i ulik situasjon. Noen har fått virksomheten stengt på grunn av myndighetens krav. Andre driver nesten som normalt. Dette er momenter som vektlegges i de individuelle vurderingene.
Nøkkelord
Kontakter
Kontakt
Roger Schjerva, styreleder Oslo Havn KF mob 901 03 661
Bilder
Om Oslo Havn KF
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.
Følg pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Havn KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Inntektsrekord i Oslo Havn11.3.2024 13:59:10 CET | Pressemelding
Oslo Havns inntekter var i fjor historisk gode. Dette til tross for et år med nedgang i gods påvirket av konjunktursvingninger.
Ekeberghallene rehabiliteres11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oslo Havn søker leietakere til bynære fjellhaller i Sydhavna.
Kommunene trenger havnene for materialgjenvinning7.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Avfall er blant de største varestrømmene i Norge bortsett fra olje, gass og byggeråstoff – og det bør fraktes med skip.
Håndtrykk for grønn korridor1.11.2023 12:08:00 CET | Pressemelding
En maritim samarbeidsavtale mellom byene Oslo og Rotterdam, og én progressiv kunde som satser helhjertet på bærekraft, kan sikre grønn korridor.
Lanserte historisk turguide for Oslo havn26.10.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bli med på sju spennende turer i Oslo havn fra 1600-tallet og til i dag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom