Oslo-folk synder oftest mot dette forbudet

Det kan være fristende å bruke nødlysene på bilen dersom man bare har et kort ærend, selv om det er ulovlig å parkere der. En fersk undersøkelse Norstat har gjort for NAF viser at én av fem under 40 svarer «det er greit» på spørsmål om deres holdning til å gjøre korte stopp og sette på nødlys på steder hvor det ikke er tillatt å stanse.
- Mange bruker varselblinken som om det skulle gjøre en ulovlig parkering lovlig. Det gjør det ikke. Snarere kan det virke omvendt. Nødlysene blir rett og slett et varsel om en ulovlig parkering. Det fremhever den ulovlige parkeringen og tiltrekker seg oppmerksomhet. Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Menn, folk fra Oslo og folk med høy inntekt er på Norges-toppen i å velsigne feil bruk av nødblink. Mens landssnittet er 13 prosent, svarer mer enn hver fjerde osloborger – 27 prosent – at det er greit. Mer enn hver femte som tjener mer enn 800 000 kroner i året – 22 prosent – svarer det samme. Langt flere menn enn kvinner svarer at det er greit.
- Det store flertallet skjønner heldigvis at dette er ulovlig. 87 prosent svarer at dette ikke er greit. Eldre sjåfører og sørlendinger ser ut til å respektere dette forbudet mer enn yngre folk i Oslo, sier han.
Nødblink for å markere nød
Jussen i dette er i alle tilfeller krystallklar: - Nødblink er en forlengelse av varseltrekanten, og den skal brukes til å varsle en situasjon hvor du er i nød. Alt annet er å undergrave bruken av nødlys, sier Braadland.
- De tilfellene man skal bruke nødlys er ganske opplagte: Man må være i nød, og man må stå der uten praktiske alternativer. Det er et varsel om at her skal jeg ikke stå, og at jeg vet jeg ikke skal stå her. Varsellys er spesielt viktige i mørket, for å markere hvor bredt og hvor langt kjøretøyet er, sier han.
Kan bli bøtelagt for to forhold
Bøtesatsen for ulovlig parkering starter på 900 kroner, og kan øke med alvorlighetsgrad, for eksempel om man hindrer kollektivtrafikken. Men man risikerer også en større bot av en annen årsak, sier Braadland:
- Ved å sette på nødlys bruker du lysene feil. Det mange ikke tenker på er at politiet faktisk har mulighet til å gi deg bøter for ulovlig lysbruk, slik de for eksempel gjør ved ulovlig bruk av tåkelys, sier han.
Undersøkelsen er landsdekkende og utført i juni av Norstat, på vegne av NAF. 1103 bilister er spurt.
SPØRSMÅL: Hva er din holdning til å foreta korte stans og sette på nødlys for å utføre et kort ærend, på steder hvor det ikke er tillatt å stanse?
Alder |
Inntekt |
||||||||
NORGE |
18-29 |
30-39 |
40-49 |
50-59 |
60+ |
0-400k |
400k-800k |
800k+ |
|
Det er greit |
13% |
20% |
20% |
11% |
6% |
12% |
15% |
9% |
22% |
Det er ikke greit |
87% |
80% |
80% |
89% |
94% |
88% |
85 % |
91 % |
78 % |
ANTALL SVAR |
1103 |
156 |
190 |
193 |
205 |
359 |
432 |
384 |
108 |
Region |
Kjønn |
||||||||
NORGE |
Nord-Norge |
Midt-Norge |
Vest-landet |
Øst-landet |
Sørlandet +Telem/V |
Oslo |
M |
K |
|
Det er greit |
13% |
9% |
13% |
12% |
12% |
9% |
27% |
16% |
10% |
Det er ikke greit |
87% |
91% |
87% |
88% |
88% |
91% |
73% |
84% |
90% |
ANTALL SVAR |
1103 |
108 |
152 |
217 |
352 |
165 |
109 |
566 |
538 |
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nå får snart alle Tesla-lading13.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 42 prosent av elbilistene synes det er vanskelig å betale for seg på hurtigladeren. - Stadig flere biler har en enkel løsning på dette, nemlig det som heter Plug&Charge, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Høyres tog-refusjon må dekke flere forsinkelser enn i dag12.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
– Endelig kommer det et forslag som kan gi de reisende bedre rettigheter enn i dag, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Hun viser til Høyres forslag om at togreisende skal få automatisk refusjon når togene er forsinket eller innstilt.
Bøtene øker: 10 450 kroner for mobilbruk i bil10.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Fra 15. mars øker bøtesatsene nok en gang. – Nå er det langt på overtid at det dokumenteres at høye bøter faktisk gir bedre trafikksikkerhet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Nå må klimasikring av veiene trappes opp7.3.2025 11:59:59 CET | Pressemelding
– Nok en gang stenger flom og skred veier og isolerer lokalsamfunn. Vi kan ikke få sagt sterkt nok at klimasikring av veiene må prioriteres langt høyere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Hold løftene på veivedlikehold6.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene vil koste mer enn 100 milliarder kroner å hente opp, men i år vil regjeringen bare bruke 480,5 millioner mer enn i fjor. – Det er langt fra nok til å hente opp forfallet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom