Høyres tog-refusjon må dekke flere forsinkelser enn i dag
– Endelig kommer det et forslag som kan gi de reisende bedre rettigheter enn i dag, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Hun viser til Høyres forslag om at togreisende skal få automatisk refusjon når togene er forsinket eller innstilt.

NAF mener det er viktig at en slik ordning fanger opp flere forsinkelser enn de du kan søke refusjon om i dag.
– I dag må forsinkelsen være på minst 30 minutter for at du skal ha rett til refusjon. Veldig mange forsinkelser er mindre enn dette, men påvirker likevel folks hverdagsreise kraftig. Vi mener at en ny ordning med automatisk tilbakebetaling må speile den opplevelsen folk faktisk har av togtilbudet, sier Handagard.
Kan fange opp gjentatte forsinkelser
NAF, som lenge har tatt til orde for en pendlergaranti for tog, mener at dette kan løses ved at refusjonen knyttes til punktligheten (forsinkelser) og regulariteten (innstillinger) på den enkelte toglinje, og at de reisende automatisk får penger tilbake hvis togene på en strekning ikke når målene for punktlighet og regularitet.
Når politikerne setter tøffe mål om at biltrafikken ikke skal øke og vil ha flere over på kollektivtransport, må de også sørge for at tilbudet er kundevennlig, mener NAF.
– Stortinget kan ta initiativ til at ordningen både skal dekke mindre forsinkelser på kortere reiser, og sikre at den gjelder uansett hvilken type billett du reiser på. Rundt Oslo bruker mange Ruter-billett også på togene, men det må det være mulig å finne løsninger på, sier Handagard.
Dansk ordning gir fornøyde kunder
I Danmark har DSB (Danske Statsbaner) en pendlergaranti hvor de reisende melder seg på en ordning som gir automatisk refusjon, på linje med den ordningen NAF foreslår. I 2024 tilbakebetalte DSB over 63 millioner kroner til de reisende på grunn av pendlergarantien. Selskapet opplyser til NAF at garantien er med på å øke kundetilfredsheten.
– Vi mener det er viktig at en pendlergaranti har de reisende i fokus. Det vil også virke som et kraftig insentiv til både togselskap og Bane Nor som har ansvar for infrastrukturen, mener Handagard og peker på at ordningen også må sikre at jernbaneselskapene gjør opp mellom seg. – Men kundene må stå i fokus, og så må politikerne sikre at aktørene bærer ansvaret for sin andel av forsinkelsene. Målet må være at ordringen bidrar til et bedre togtilbud.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Liten interesse for bildeling18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Interessen for å bruke bildeling har gått ned i de fem storbyområdene i Norge. – Bildeling er fortsatt lite utbredt i byene våre. Ønsket om å bruke egen bil og hverdagslogistikken er bremseklosser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom