Oslo-folk synder oftest mot dette forbudet

Det kan være fristende å bruke nødlysene på bilen dersom man bare har et kort ærend, selv om det er ulovlig å parkere der. En fersk undersøkelse Norstat har gjort for NAF viser at én av fem under 40 svarer «det er greit» på spørsmål om deres holdning til å gjøre korte stopp og sette på nødlys på steder hvor det ikke er tillatt å stanse.
- Mange bruker varselblinken som om det skulle gjøre en ulovlig parkering lovlig. Det gjør det ikke. Snarere kan det virke omvendt. Nødlysene blir rett og slett et varsel om en ulovlig parkering. Det fremhever den ulovlige parkeringen og tiltrekker seg oppmerksomhet. Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Menn, folk fra Oslo og folk med høy inntekt er på Norges-toppen i å velsigne feil bruk av nødblink. Mens landssnittet er 13 prosent, svarer mer enn hver fjerde osloborger – 27 prosent – at det er greit. Mer enn hver femte som tjener mer enn 800 000 kroner i året – 22 prosent – svarer det samme. Langt flere menn enn kvinner svarer at det er greit.
- Det store flertallet skjønner heldigvis at dette er ulovlig. 87 prosent svarer at dette ikke er greit. Eldre sjåfører og sørlendinger ser ut til å respektere dette forbudet mer enn yngre folk i Oslo, sier han.
Nødblink for å markere nød
Jussen i dette er i alle tilfeller krystallklar: - Nødblink er en forlengelse av varseltrekanten, og den skal brukes til å varsle en situasjon hvor du er i nød. Alt annet er å undergrave bruken av nødlys, sier Braadland.
- De tilfellene man skal bruke nødlys er ganske opplagte: Man må være i nød, og man må stå der uten praktiske alternativer. Det er et varsel om at her skal jeg ikke stå, og at jeg vet jeg ikke skal stå her. Varsellys er spesielt viktige i mørket, for å markere hvor bredt og hvor langt kjøretøyet er, sier han.
Kan bli bøtelagt for to forhold
Bøtesatsen for ulovlig parkering starter på 900 kroner, og kan øke med alvorlighetsgrad, for eksempel om man hindrer kollektivtrafikken. Men man risikerer også en større bot av en annen årsak, sier Braadland:
- Ved å sette på nødlys bruker du lysene feil. Det mange ikke tenker på er at politiet faktisk har mulighet til å gi deg bøter for ulovlig lysbruk, slik de for eksempel gjør ved ulovlig bruk av tåkelys, sier han.
Undersøkelsen er landsdekkende og utført i juni av Norstat, på vegne av NAF. 1103 bilister er spurt.
SPØRSMÅL: Hva er din holdning til å foreta korte stans og sette på nødlys for å utføre et kort ærend, på steder hvor det ikke er tillatt å stanse?
Alder |
Inntekt |
||||||||
NORGE |
18-29 |
30-39 |
40-49 |
50-59 |
60+ |
0-400k |
400k-800k |
800k+ |
|
Det er greit |
13% |
20% |
20% |
11% |
6% |
12% |
15% |
9% |
22% |
Det er ikke greit |
87% |
80% |
80% |
89% |
94% |
88% |
85 % |
91 % |
78 % |
ANTALL SVAR |
1103 |
156 |
190 |
193 |
205 |
359 |
432 |
384 |
108 |
Region |
Kjønn |
||||||||
NORGE |
Nord-Norge |
Midt-Norge |
Vest-landet |
Øst-landet |
Sørlandet +Telem/V |
Oslo |
M |
K |
|
Det er greit |
13% |
9% |
13% |
12% |
12% |
9% |
27% |
16% |
10% |
Det er ikke greit |
87% |
91% |
87% |
88% |
88% |
91% |
73% |
84% |
90% |
ANTALL SVAR |
1103 |
108 |
152 |
217 |
352 |
165 |
109 |
566 |
538 |
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Liten interesse for bildeling18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Interessen for å bruke bildeling har gått ned i de fem storbyområdene i Norge. – Bildeling er fortsatt lite utbredt i byene våre. Ønsket om å bruke egen bil og hverdagslogistikken er bremseklosser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom