Oslo-folk synder oftest mot dette forbudet

Det kan være fristende å bruke nødlysene på bilen dersom man bare har et kort ærend, selv om det er ulovlig å parkere der. En fersk undersøkelse Norstat har gjort for NAF viser at én av fem under 40 svarer «det er greit» på spørsmål om deres holdning til å gjøre korte stopp og sette på nødlys på steder hvor det ikke er tillatt å stanse.
- Mange bruker varselblinken som om det skulle gjøre en ulovlig parkering lovlig. Det gjør det ikke. Snarere kan det virke omvendt. Nødlysene blir rett og slett et varsel om en ulovlig parkering. Det fremhever den ulovlige parkeringen og tiltrekker seg oppmerksomhet. Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Menn, folk fra Oslo og folk med høy inntekt er på Norges-toppen i å velsigne feil bruk av nødblink. Mens landssnittet er 13 prosent, svarer mer enn hver fjerde osloborger – 27 prosent – at det er greit. Mer enn hver femte som tjener mer enn 800 000 kroner i året – 22 prosent – svarer det samme. Langt flere menn enn kvinner svarer at det er greit.
- Det store flertallet skjønner heldigvis at dette er ulovlig. 87 prosent svarer at dette ikke er greit. Eldre sjåfører og sørlendinger ser ut til å respektere dette forbudet mer enn yngre folk i Oslo, sier han.
Nødblink for å markere nød
Jussen i dette er i alle tilfeller krystallklar: - Nødblink er en forlengelse av varseltrekanten, og den skal brukes til å varsle en situasjon hvor du er i nød. Alt annet er å undergrave bruken av nødlys, sier Braadland.
- De tilfellene man skal bruke nødlys er ganske opplagte: Man må være i nød, og man må stå der uten praktiske alternativer. Det er et varsel om at her skal jeg ikke stå, og at jeg vet jeg ikke skal stå her. Varsellys er spesielt viktige i mørket, for å markere hvor bredt og hvor langt kjøretøyet er, sier han.
Kan bli bøtelagt for to forhold
Bøtesatsen for ulovlig parkering starter på 900 kroner, og kan øke med alvorlighetsgrad, for eksempel om man hindrer kollektivtrafikken. Men man risikerer også en større bot av en annen årsak, sier Braadland:
- Ved å sette på nødlys bruker du lysene feil. Det mange ikke tenker på er at politiet faktisk har mulighet til å gi deg bøter for ulovlig lysbruk, slik de for eksempel gjør ved ulovlig bruk av tåkelys, sier han.
Undersøkelsen er landsdekkende og utført i juni av Norstat, på vegne av NAF. 1103 bilister er spurt.
SPØRSMÅL: Hva er din holdning til å foreta korte stans og sette på nødlys for å utføre et kort ærend, på steder hvor det ikke er tillatt å stanse?
Alder |
Inntekt |
||||||||
NORGE |
18-29 |
30-39 |
40-49 |
50-59 |
60+ |
0-400k |
400k-800k |
800k+ |
|
Det er greit |
13% |
20% |
20% |
11% |
6% |
12% |
15% |
9% |
22% |
Det er ikke greit |
87% |
80% |
80% |
89% |
94% |
88% |
85 % |
91 % |
78 % |
ANTALL SVAR |
1103 |
156 |
190 |
193 |
205 |
359 |
432 |
384 |
108 |
Region |
Kjønn |
||||||||
NORGE |
Nord-Norge |
Midt-Norge |
Vest-landet |
Øst-landet |
Sørlandet +Telem/V |
Oslo |
M |
K |
|
Det er greit |
13% |
9% |
13% |
12% |
12% |
9% |
27% |
16% |
10% |
Det er ikke greit |
87% |
91% |
87% |
88% |
88% |
91% |
73% |
84% |
90% |
ANTALL SVAR |
1103 |
108 |
152 |
217 |
352 |
165 |
109 |
566 |
538 |
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom