Oslo Børs-noterte Cadeler A/S inngår kontrakt om nye og større kraner for å møte fremtidig etterspørsel i offshore vind-markedet

WIND ORCA: Vil kunne ta de tyngste løftene. Illustrasjon: Cadeler A/S

Cadeler har inngått kontrakt med NOV for å oppgradere Wind Orca med en ny og forbedret kran som oppfyller fremtidens markedskrav offshore til førsteklasses installasjonsfartøy. Offshore-markedet går mot installasjon av større neste generasjons vindturbiner med kapasitet på mer enn 14 MW, noe som krever forbedret kranløftekapasitet fra fartøyene som brukes til å installere, operere og vedlikeholde havvindturbiner.

Utskiftningen av kranen på Wind Orca forventes igangsatt i oktober 2023 med ferdigstillelse i mars 2024. Som en del av kontrakten har Cadeler også sikret seg en opsjon for å erstatte kranen på fartøyet Wind Osprey. Den totale summen i kontrakten for utskifting av begge kranene er 102 millioner USD, inkludert nedmontering av de gamle kranene, samt design, produksjon og installasjon av de nye kranene. Kostnaden vil bli finansiert av selskapets kontantstrøm gjennom årene fra 2021 til 2024.

Mikkel Gleerup, adm. direktør i Cadeler, sier:

«Som vi kommuniserte i forbindelse med noteringen tidligere i høst er utskifting av kraner på våre eksisterende skip en viktig strategisk prioritering for Cadeler. Vår flåte er allerede i dag blant de beste i bransjen, men med de nye og forbedrede kranene som er bestilt styrker vi vår posisjon som en sentral leverandør innen havvindindustrien. Markedet vokser betydelig, og Cadeler har alle intensjoner om å følge markedets etterspørsel for installasjon av stadig større havvindmøller.»

«Våre kunder forventer, med rette, at vi også i årene som kommer kan betjene dem med den absolutt beste installasjonsflåten i bransjen. Vi er derfor veldig fornøyd med å inngå denne kontrakten, som innebærer at vi leverer på en viktig del av vår strategi, til fordel for våre kunder og investorer.»

Kostnadene for oppgraderingen av skipene finansieres av Cadelers løpende kontantstrøm fra 2021 til 2024.

Designet sammen med kunder

Den nye kranen vil ha en løftekapasitet på 1600 tonn i en radius på 40 meter, med hovedkroken i en høyde på 159,7 meter over hoveddekket. Dette er en betydelig oppgradering av fartøyets nåværende kapasitet på 1200 tonn løftekapasitet i en radius på 31 meter. Den nye kranen vil dermed muliggjøre installasjon av neste generasjon offshore vindturbiner.

Utformingen og egenskapene til den nye kranen bygger på mer enn ti års erfaring hos Cadeler-teamet. I tillegg har Cadeler i utformingen av kranen vært i tett dialog med klienter for å forstå deres fremtidige behov og ønsker til nytt krandesign.

Markedet vi er i endres, og for å fortsette vår vekst må vi være klare for fremtiden og møte våre kunders behov fullt ut. Med dette viktige skrittet sender vi et klart signal til markedet om at vi er klare til å installere neste generasjons vindmøller, og når den nye kranen er på plass vil Wind Orca være blant de mest moderne og fremtidssikre skipene som finnes” sier Mikkel Gleerup.

Markedet for installasjon av vindturbiner til havs utvikler seg raskt, med en forventet årlig vekst på over 13 prosent fram til 2030. Markedet utvikler seg mot installasjon av større havmøller med kapasitet på over 14 MW. Cadeler har allerede et slikt installasjonsprosjekt i sin ordrereserve.

Cadeler hentet 883 millioner kroner i forbindelse med børsnoteringen i Oslo i november 2020. Provenyet fra børsnoteringen skal blandt annet brukes til delvis å betale for den planlagte ordren på et nybygget Cadeler X-klasse skip, samt andre driftsformål.

CEO, Mikkel Gleerup

CFO, Mark Konrad
mark.konrad@cadeler.com

WIND ORCA: Vil kunne ta de tyngste løftene. Illustrasjon: Cadeler A/S
Last ned bilde
WIND ORCA: Ny kran vil kunne løfte enda større vindturbiner. Illustrasjon: Cadeler A/S
Last ned bilde

Om Cadeler

Cadeler er en nøkkelleverandør til havvindindustrien og jobber både med installasjon, drift og vedlikehold av havvindturbiner. Cadeler er et dansk selskap notert på Oslo Børs (ticker CADLR), og er spesialister innen marine- og ingeniøraktiviteter til havvindindustrien med sterkt fokus på sikkerhet og miljø.

Innen havvind er Cadeler kjent for å tilby tjenester av høy kvalitet, blant annet fordi selskapet har skip med innovativ design. Cadeler blir stadig mer effektive, men jobber også med hele verdikjeden for å bli effektivisere. På denne måten bidrar selskapet til å omstille den globale energiforsyningen til en fremtid bygget på fornybar energi.

Cadeler henter inn 846 millioner kroner for å bygge nytt fundamentinstallasjonsskip5.5.2022 08:05:22 CEST | Pressemelding