Cadeler halvårsrapport 2022: Resultat for de første seks månedene og utsiktene for resten av året på linje med forventningene

Cadeler A/S øker omsetningen med 33 prosent i årets seks første måneder som følge av økte dagsrater. Forventningene til resten av året ligger fortsatt innenfor tidligere meldte intervall.
TUNG LAST: Cadeler-fartøyet Wind Osprey frakter gigantiske 11 MW vindturbiner som skal bli del av havvindparken Hollandse Kust Zuid.

Cadeler har i dag publisert sin delårsrapport for første halvår 2022 hvor resultatet er helt i overenstemmelse med prognosene presentert i starten av året. Omsetningen for perioden var 43 mill. euro, som er en økning på 33 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. EBITDA utgjorde i perioden 23 mill. euro, noe som er en økning på 7 mill. euro sammenlignet med H1 2021.

Administrerende direktør i Cadeler A/S, Mikkel Gleerup, sier følgende om resultatene: «I første halvår 2022 leverte vi resultater i tråd med våre forventninger og tok betydelige skritt for å sementere vår ledende posisjon i det raskt voksende markedet for offshore vindinstallasjoner. Vi har sett en betydelig vekst i omsetning sammenlignet med 2021, noe som skyldes den høye operasjonelle ytelsen og økte rater.»

Prognosene for resten av året har blitt presisert på bakgrunn av eksterne faktorer. Som følge av dette, forventes omsetningen å variere mellom 96 og 106 mill. euro. (Tidligere 96-110 mill. euro) EBITDA-prognosen er også innsnevret og forventes nå å være mellom 56 og 65 mill. euro. (Tidligere 56-70 mill. euro)

Mikkel Gleerup fortsetter: «Vi har presisert våre forventninger med bakgrunn i eksterne forsinkelser i prosjekter vi er involvert i, som betyr at deler av forventet omsetning skyves til 2023. Vår egen leveranse har til det fulle blitt oppfylt eller de overgått kontraktsmessige forventninger. Derfor vil vår samlede omsetning på de igangværende prosjekter overstige de opprinnelige kontraktsverdiene.»

Store reservasjonsavtaler bidro til en sterk ordrereserve

Selskapets flåte fortsetter å være etterspurt, og ordreboken er fullnotert frem til 2026. Ordrereservene utgjør 547 mill. euro.

Gleerup fortsetter: «Etterspørselen etter våre tjenester fortsetter å være veldig sterk, og med støtte fra våre kunder har vi nå en fulltegnet ordrebok for våre fartøyer frem til slutten av 2026. Så langt i år har vi sikret en rekke store avtaler, som bekrefter vår evne til å tilby en kombinasjon av fartøy og teamkapasiteter som møter markedets behov. Vi har nå tre fartøy i bestilling som er i beste klasse, i tillegg til forbedringer som er planlagt for våre nåværende enheter. Dette vil gjøre oss i stand til å installere turbiner og fundamenter selv når de vokser i størrelse og skala.»

I sommer sikret Cadeler seg tre av de mest betydningsfulle avtalene i sin historie. Avtalen med ScottishPower Renewables ved vindparken East Anglia Hub er den største Cadeler noensinne har hatt når det gjelder størrelse og skala, med en estimert verdi på 90 til 225 mill. euro.

Videre trekkes også det storstilte prosjektet med Baltic Power for installasjon av WTG-er i det polske Østersjøen frem, som er Cadelers første prosjekt i Polen og markerer inngangen til et helt nytt offshore-marked under stadig utvikling.

For å imøtekomme stadig økende etterspørsel etter fundamentinstallasjoner, har Cadeler besluttet å utvide sitt forretningsomfang og bygge på sin enorme kompetanse innenfor det voksende markedet for komplekse fundamentinstallasjoner. Cadeler har hittil installert over 500 fundamenter. Som et resultat av forretningsutvidelsen har Cadeler gjennomført en rettet emisjon på 85 mill. euro med den hensikt å legge til minst ett nybygget fartøy i flåten. Beløpet er brukt til forskuddsbetaling for det første nye F klasse-fartøyet, som skal leveres av Cosco Heavy Industries. Det samme verftet bygger for tiden Cadelers to X klasse-fartøy. Dette nye hybridfartøyet vil gjøre det mulig for Cadeler å møte den stadig stigende etterspørselen for fundamentinstallasjoner.

I tillegg har Cadeler inngått en avtale med Ørsted om installasjon av fundamenter ved havvindparken Hornsea Three der det nye F klasse-fartøyet skal tas i bruk. Kontrakten inneholder også en gjensidig forpliktelse om å utvikle leieavtalen til en transport- og installasjonskontrakt (T&I) for hele fundamenteringsområdet, som utvider konsernets engasjement i prosjektet.

Byggingen går i henhold til planen, og fartøyene forventes å bli levert i løpet av 2024–2025.

Halvårsrapporten kan lastes ned her:

Cadeler Interim & Annual Reports

Webcast med gjennomgang av rapporten vil bli avholdt 23. august 2022 10:00 CEST.

Webcast registrering:

-          Slutt   -

Nøkkeltall for H1/2022:

• EUR 547 mill. i ordrereserver
  • EUR 85 mill. i ny kapital fra aksjeemisjon
  • EUR 43 mill. i omsetning i H1 2022
  • EUR 23 mill. i EBITDA

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Mikkel Gleerup, CEO

Peter Brogaard, CFO
Peter.brogaard@cadeler.com

Mikkel Gleerup, CEO i Cadeler

Cadeler A/S er en nøkkelleverandør innen havvindindustrien for installasjonstjenester og marine og ingeniørvirksomhet med sterkt fokus på sikkerhet og miljø. Cadelers erfaring som leverandør av offshore-tjenester av høy kvalitet kombinert med nyskapende skipsdesign posisjonerer selskapet til å tilby førsteklasses tjenester til bransjen. Cadeler fremmer den globale energiomstillingen mot en fornybar energibasert fremtid. Cadeler er notert på Oslo Børs (ticker CADLR).

Cadeler henter inn 846 millioner kroner for å bygge nytt fundamentinstallasjonsskip5.5.2022 08:05:22 CEST | Pressemelding

Oslo Børs-noterte Cadeler A/S inngår kontrakt om nye og større kraner for å møte fremtidig etterspørsel i offshore vind-markedet18.12.2020 11:26:36 CET | Pressemelding