Ordningen med tilleggsavtaler forlenges med åtte måneder
Covid-19 har medført en betydelig lavere etterspørsel etter togreiser. Det ventes ikke at etterspørselen normaliserer seg før en vaksine blir tilgjengelig for en stor andel av befolkningen. Samtidig er det viktig at kollektivselskapene gir et godt og smittevernfaglig forsvarlig tilbud til befolkningen, særlig et pendlertilbud til ansatte i samfunnskritiske funksjoner. Dette er bakgrunnen for tilleggsavtalene om økonomisk kompensasjon til togselskapene som ble inngått første gang 12. mars i år, og som utløper 31. oktober i år.
Samferdselsdepartementet har nå, med forbehold om Stortingets behandling av Prop. 1 S (2020-2021), gitt Jernbanedirektoratet mandat til å forlenge ordningen med tilleggsavtaler i ytterligere åtte måneder, frem til 30. juni 2021, for å sikre et bærekraftig togtilbud også fremover. Departementet ber om at de nye avtalene tilpasses økt kunnskap om pandemien og forbedret beredskap. Relativt lavt smittepress nasjonalt åpner for en gradvis normalisering av samfunnet, men med mer spissede regionale og lokale tiltak der hvor smittenivået tilsier det.
Dette tilsier at det i større grad er hensiktsmessig at togoperatørene igjen tar noe av risikoen knyttet til kostnader og inntekter. Gjennom de nye tilleggsavtalene vil togselskapene få dekket 85 prosent av sine økonomiske tap i avtaleperioden. Togselskapene på sin side forplikter seg til å gjennomføre tiltak for å redusere de økonomiske tapene, både gjennom mer effektiv drift og tiltak for å øke trafikkinntektene. Dersom togoperatørene i perioden kan drifte så effektivt at de går med overskudd i enkeltmåneder, vil de beholde 50 prosent av dette. Jernbanedirektoratet vil gjennomføre revisjon av togselskapenes regnskaper, og gjøre en vurdering av kostnadsreduserende tiltak som en del av det økonomiske oppgjøret.
Det legges til grunn et ordinært rutetilbud til kundene forutsatt dagens smittenivå i avtaleperioden. Unntaket er togavganger til/fra Sverige som er innstilt inntil videre som følge av myndighetspålagte reiserestriksjoner. Ved en eventuell smitteoppblomstring, nasjonalt eller regionalt i avtaleperioden, vil eventuelle nedskaleringer i togtilbudet bli vurdert fortløpende.
Flytoget
Jernbanedirektoratet har frem til nå inngått tilleggsavtaler med Flytoget AS for å sikre et togtilbud til/fra Oslo lufthavn som dekker hele flyplassens åpningstid. Flytoget vil tilbys ny tilleggsavtale frem til 31. desember 2020. Basert på blant annet transportfaglige vurderinger gir mandatet ikke anledning til å forlenge denne avtalen i 2021.
Jernbanedirektoratet følger situasjonen nøye, og vil i samråd med Samferdselsdepartementet vurdere tilleggsavtalene opp imot den til enhver tid rådende smittesituasjonen.
Kontakter
Hans KristensenDirektør persontrafikkavtaler
Tel:916 97 291Svein HorrislandKommunikasjonssjef
Tel:+47 916 55 155svein.horrisland@jernbanedirektoratet.noBilder
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Værutfordringer ga litt mindre fornøyde togpassasjerer21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Første kundetilfredshetsundersøkelse for 2024 viser en nedgang i tilfredshet blant passasjerene, det kalde været i starten på året ga utfordringer med punktligheten og avvik.
Togpassasjerene er litt mindre fornøyde18.12.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
Nasjonal transportplan 2025-36: Vil prioritere punktlighet og ruste jernbanen for fremtiden3.10.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan, for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.
Anbefaler ikke utbygging av Nord-Norgebane27.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har gjennomført en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Utredningen viser at en fullt utbygget Nord-Norgebane er anslått å koste 280 milliarder kroner, har svært lav samfunnsøkonomisk lønnsomhet og har negative innvirkninger på klima og natur. Direktoratet anbefaler i stedet å arbeide videre med å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen for å styrke transporttilbudet til og fra Nord-Norge.
Fortsatt fornøyde togpassasjerer22.9.2023 09:15:00 CEST | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser at togpassasjerene som reiste i sommer er fornøyde med togtilbudet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom