Ordningen med tilleggsavtaler forlenges med åtte måneder

Covid-19 har medført en betydelig lavere etterspørsel etter togreiser. Det ventes ikke at etterspørselen normaliserer seg før en vaksine blir tilgjengelig for en stor andel av befolkningen. Samtidig er det viktig at kollektivselskapene gir et godt og smittevernfaglig forsvarlig tilbud til befolkningen, særlig et pendlertilbud til ansatte i samfunnskritiske funksjoner. Dette er bakgrunnen for tilleggsavtalene om økonomisk kompensasjon til togselskapene som ble inngått første gang 12. mars i år, og som utløper 31. oktober i år.
Samferdselsdepartementet har nå, med forbehold om Stortingets behandling av Prop. 1 S (2020-2021), gitt Jernbanedirektoratet mandat til å forlenge ordningen med tilleggsavtaler i ytterligere åtte måneder, frem til 30. juni 2021, for å sikre et bærekraftig togtilbud også fremover. Departementet ber om at de nye avtalene tilpasses økt kunnskap om pandemien og forbedret beredskap. Relativt lavt smittepress nasjonalt åpner for en gradvis normalisering av samfunnet, men med mer spissede regionale og lokale tiltak der hvor smittenivået tilsier det.
Dette tilsier at det i større grad er hensiktsmessig at togoperatørene igjen tar noe av risikoen knyttet til kostnader og inntekter. Gjennom de nye tilleggsavtalene vil togselskapene få dekket 85 prosent av sine økonomiske tap i avtaleperioden. Togselskapene på sin side forplikter seg til å gjennomføre tiltak for å redusere de økonomiske tapene, både gjennom mer effektiv drift og tiltak for å øke trafikkinntektene. Dersom togoperatørene i perioden kan drifte så effektivt at de går med overskudd i enkeltmåneder, vil de beholde 50 prosent av dette. Jernbanedirektoratet vil gjennomføre revisjon av togselskapenes regnskaper, og gjøre en vurdering av kostnadsreduserende tiltak som en del av det økonomiske oppgjøret.
Det legges til grunn et ordinært rutetilbud til kundene forutsatt dagens smittenivå i avtaleperioden. Unntaket er togavganger til/fra Sverige som er innstilt inntil videre som følge av myndighetspålagte reiserestriksjoner. Ved en eventuell smitteoppblomstring, nasjonalt eller regionalt i avtaleperioden, vil eventuelle nedskaleringer i togtilbudet bli vurdert fortløpende.
Flytoget
Jernbanedirektoratet har frem til nå inngått tilleggsavtaler med Flytoget AS for å sikre et togtilbud til/fra Oslo lufthavn som dekker hele flyplassens åpningstid. Flytoget vil tilbys ny tilleggsavtale frem til 31. desember 2020. Basert på blant annet transportfaglige vurderinger gir mandatet ikke anledning til å forlenge denne avtalen i 2021.
Jernbanedirektoratet følger situasjonen nøye, og vil i samråd med Samferdselsdepartementet vurdere tilleggsavtalene opp imot den til enhver tid rådende smittesituasjonen.
Kontakter
Hans KristensenDirektør persontrafikkavtaler
Tel:916 97 291Svein HorrislandKommunikasjonssjef
Tel:+47 916 55 155svein.horrisland@jernbanedirektoratet.noBilder
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom