Oppdaget ny art – med plast i seg

Britiske forskere oppdaget nylig en ny art i et av verdens mest avsidesliggende havdyp, Marianergropen. Den har allerede plast i seg.

Nyoppdaget art, Eurythenes plasticus. Foto: WWF-Tyskland

Marinbiolog Alan Jamieson og hans forskerteam ved Universitetet i Newcastle har oppdaget en ny art i verdens dypeste dyphavsgrop, Marianergropen. Inne i dyrets kropp ble det funnet små biter av den vanlige husholdningsplasten PET. Arten tilhører krepsdyrfamilien og kan betegnes som en type tangloppe.

Forskerne har valgt å gi arten navnet Eurythenes plasticus for å advare mot de alvorlige konsekvensene plastforsøpling har for livet i havet.

– Når vi finner igjen plastsøpla vår på et av verdens mest avsidesliggende områder, på 6900 meters dyp, inne i kroppen på en art vi ikke har oppdaget før, da er det virkelig grunn til å gjøre noe, sier Eirik Lindebjerg, leder for global politikk mot plast i havet i WWF Verdens naturfond.

– Hvert år havner 8 millioner tonn plast i havet. Gradvis brytes denne plasten ned til mikroplast og nanoplast, som igjen kan bli tatt opp av dyr i havet. I dag finnes det 150 millioner tonn plast i havene våre. Dersom vi ikke gjør noe, vil dette fordoble seg i løpet av de neste ti årene.

Han legger til at det nå jobbes intensivt for å få på plass en bindende global avtale for å stanse plastforsøplingen og stille hvert land til ansvar for sitt eget plastavfall. Norske myndigheter har tatt en ledende rolle i FN-arbeidet mot marin forsøpling, og har derfor et spesielt ansvar i utviklingen av en slik avtale.

– Funnet av en ny art med plast i seg bekrefter at det haster med å få på plass en global avtale. For å skåne havet og dyrene som lever der for plast, er vi nødt til å forhindre plasten i å havne i naturen i det hele tatt. Da trengs det tiltak på alle nivåer, fortsetter han oglegger til en oppfordring:

– Årets TV-aksjon gårtilå forhindre plastforsøpling i området der denne arten lever, i Sørøst-Asia. En tredjedel av plasten som havner i havene våre, kommerfra denne regionen. Gjennom årets TV-aksjon skal vi bidra til at mer enn 900 000 mennesker i Thailand, Vietnam, Filippinene og Indonesia får mulighet til å sortere søppelet sitt

– Jeg håper denne typen funn kan bidra til å åpne folks øyne. Det at denne nye arten nå får navn etter plasten den hadde i seg,kan forhåpentligvis bidra til at myndigheter og bedrifterforstår alvoret og iverksetter nødvendige tiltakavslutter Lindebjerg.

Nyoppdaget art, Eurythenes plasticus. Foto: WWF-Tyskland
Her fant forskerne PET-plast i den nye arten. Foto: WWF-Tyskland

WWF er verdens største miljøorganisasjon. Vi jobber for å stanse dagens naturødeleggelser og skape en framtid der mennesker lever i harmoni med naturen. WWF har eksperter som jobber i mer enn hundre land for å beskytte naturen og ressursene som vi er alle er så glad i og avhengig av: Skoger, ferskvann, hav, mat og dyr. Vi jobber for å bremse klimaendringene og for å stanse tapet av arter.

Følg saker fra WWF Verdens naturfond

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra WWF Verdens naturfond på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra WWF Verdens naturfond

Fiskerne og WWF ber om en bred iskantsone – uten ny oljeboring9.4.2020 07:30:00 CESTPressemelding

Et av vårens viktigste tema i Stortinget er behandlingen av forvaltningsplanen for Barentshavet. Her skal den særlig verdifulle og sårbare «iskantsonen» bli definert. Rådene fra Havforskningsinstituttet, Norsk Polarinstitutt og Miljødirektoratet er klare – Iskantsonen bør flyttes sørover. WWF Verdens naturfond og Norges Fiskarlag forventer at Stortinget lytter til faglige råd i denne saken som er viktig for naturen og avgjørende for fiskeriene.