Områderegulering for E39 Mandal - Lyngdal øst oversendt

Planforslaget lå ute på offentlig ettersyn i perioden 3. mai–14. juni 2019. I denne perioden kom det inn til sammen 50 merknader til planen fra offentlige myndigheter, organisasjoner, lag og foreninger, samt grunneiere, naboer og andre. Både statens vegvesen og Fylkesmannen i Agder reiste innsigelse til planen.
– Vi har nå gått gjennom innspillene vi har fått. Vurderingen og arbeidet med innsigelsene og merknadene har vært viktig for å kvalitetssikre og forbedre løsningene for E39 gjennom Lindesnes og til Lyngdal, sier prosjektleder Håkon Lohne i Nye Veier
Nye Veier har utført ytterligere kartlegginger og justert sitt forslag til områderegulering. På bakgrunn av dette har de statlige myndighetene trukket sine innsigelser.
- Dette viser at det er enighet på et overordnet statlig og fylkeskommunalt nivå for å legge fram saken til politisk behandling. Nye Veier legger fram saken for behandling i kommunestyrene i Lyngdal og Lindesnes, og har som mål at planen kan vedtas i mars 2020. Når planen er vedtatt, vil Nye Veier utlyse anbudskonkurranse for planlegging og bygging. Med denne tidslinjen kan en entreprenør velges i slutten av 2020, informerer Lohne.
Valgt korridor
Høringsinnspillene og ytterligere kartlegginger har forsterket Nye Veier sitt korridorvalg som ble lagt fram til 1. gangs behandling i mai 2019. Utredningen bekrefter at korridorene AB Nord 2 – BC 2 – CD Sør, gir mest samfunnsøkonomisk lønnsomhet for den om lag 26 kilometer lange strekningen Mandal – Lyngdal øst.
Drikkevann
Det har gjennom hele planprosessen vært engasjement rundt drikkevann. Nye Veier har arbeidet for en løsning hvor både drikkevannskilden og suppleringsvannet ikke påvirkes. Løsningen oppnås gjennom en omlegging av suppleringsvannsystemet i Mandal. Nye Veiers tiltak medfører at man i fremtiden henter suppleringsvann fra Møglandsvannet. Ny E39 legges utenom Skadbergvann og Møglandsvann, slik at veien verken berører selve vannene eller nedbørsfeltene.
Daværende Mandal kommune ønsket å innlemme Moslandsvannet som en del av tiltaket, slik at dette kan fungere som reserve drikkevannskilde i fremtiden. Ny E39 vil kunne påvirke nedbørsfeltet til Moslandsvannet, og det vil derfor være nødvendig med fysiske tiltak for å unngå avrenning fra ny vei. Detaljer rundt løsninger fastsettes i detaljreguleringsfasen.
Det er likevel igangsatt en detaljert risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) for å kartlegge risiko og type tiltak som må etableres for at det skal være trygt å etablere ny E39 gjennom nedbørsfeltet til Moslandsvann.
Nedenfor vises en prinsippskisse av hvordan Møglandsvannet og Moslandsvannet kan kobles til Skadbergvannet og vannverket.
Hvis du vil se dette innholdet fra www.nyeveier.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Vilt
Hvordan ny E39 vil påvirke vilttrekk har også vært et tema som har engasjert mange, og gjenspeiler seg også i de innkomne merknadene.
På bakgrunn av merknader og innspill er det satt krav til flere viltkrysninger. Det er også igangsatt et kartleggingsarbeid for å kvalitetsikre kunnskapen om vilttrekk som et grunnlag for å ivareta de viktigste vilttrekkene mellom Mandalselva i øst til Herdal i vest. Et større antall viltkameraer er plassert ut. Viltkameraene gir verdifull informasjon om bruk og lokalisering av vilttrekk. Denne kunnskapen anvendes for å ha best mulig kunnskap om hvor faunapassasjer bør plasseres.
Konklusjon
Høringsinnspillene og ytterligere innhentet dokumentasjon gjør veiselskapet trygg på at dette er riktig valg av ny trasé for fremtidens hovedvei mellom Kristiansand og Stavanger
- For de som bor i tilknytning til dagens E39 mellom Mandal og Herdal i Lyngdal, vil flytting av veien ha betydelig positiv effekt. I tillegg løfter vi bort trafikk som i dag går helt inntil drikkevannskilden Tarvannet, sier utbyggingssjef Vidar Stormark.
Mer informasjon
Mer informasjon om prosessen finner du på: www.nyeveier.no
Her finnes beskrivelse av planen, reguleringsplankart og bestemmelser. Planen inkluderer også konsekvensutredning med rapporter om blant annet kulturminner, drikkevann og støy.
Nøkkelord
Kontakter
Kontaktperson:
Håkon Lohne, leder planprosess, telefon: 977 14 881. E-post: haakon.lohne@nyeveier.no
Vidar Stormark, utbyggingssjef, telefon: 911 03 698. E-post: vidar.stormark@nyeveier.no
Bilder
Lenker
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
Anleggsstart på rv. 1325.2.2025 10:30:58 CET | Pressemelding
Nye Veier starter nå arbeidet med å forbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune. Dette er en viktig del av arbeidet med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Prosjektet vil gi en tryggere og mer effektiv vei for alle trafikanter.
Mesta skal drifte for Nye Veier29.1.2025 07:29:28 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt Mesta AS driftskontrakt for selskapets veistrekninger i Sør-Norge.
Reguleringsplan for E18 Kragerø – Bamble er ute på høring27.1.2025 10:43:23 CET | Aktuelt
Nye E18 Kragerø – Bamble er ca 17,5 kilometer og planlegges som firefelts motorvei med fartsgrense 100 km/t. Planforslaget legger opp til en vesentlig grad av gjenbruk av dagens E18. Dette sikrer naturverdier og gir reduksjon i arealbruk og klimagassutslipp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom