Omfattende jobb for NGI å få oversikt over byggesaker i skredområdet i Gjerdrum

– Vi har stor forståelse for at media går inn i byggesaker i Gjerdrum og også ser på vår rolle. NGIs fokus nå er imidlertid å bistå i redningsarbeidet som fortsatt pågår. I tillegg jobber vi med å få oversikt over all dokumentasjon, sier administrerende direktør i NGI, Lars Andresen.

1. januar la NGI fram rapporter om grunnundersøkelser, geotekniske vurderinger og sikringstiltak i skredområdet i Gjerdrum. I tillegg blir nå det fysiske saksarkivet, korrespondanse med utbygger og kommuneog annen dokumentasjon gått gjennom. Det er et omfattende arbeid.Byggesaken går tilbake til 2003. Siden da har det vært en utvikling av regelverk og praksis knyttet til prosjektering, utførelse og kontroll.

–  Vi bistår nå i en pågående redningsoperasjon ogtrenger tid til å få oversikt. Vi vil stille det vi har av dokumentasjon tilgjengelig for den brede gjennomgangen av saken som er varslet. Vi mener det er for tidlig å spekulere i årsaken til skredet. Vi ser fram hva en slik gjennomgang kan gi av årsak og læringsier Andresen.

NGI har to borerigger i Gjerdrum. – Vårt fokus er å bistå i den redningsarbeidet som fortsatt pågår, sier Lars Andresen, administrerende direktør ved NGI, som sammen med kollegaene Tim Hoff-Lund Sørensen og Don Terje Kristiansen bistår i rednings- og sikringsarbeidet. Foto: NGI.