Omdiskutert, men fornuftig renteøkning

Sentralbanken hever styringsrenten fra 0,25 til 0,5 prosent, til tross for at deler av økonomien stenges ned for å begrense smittespredning. – Et tydelig signal fra Norges Bank at det er nødvendig å normalisere renten, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Norges Banks rentebane indikerer deretter at renten settes opp ytterligere tre ganger i løpet av 2022, neste planlagt i mars. Ved slutten av prognoseperioden i 2024 forventes styringsrenten å ligge på 1,75 prosent.

– Det har vært tvil rundt dette rentemøtet, men Norges Bank sender her et ganske tydelig signal. Erfaringene det siste året viser at pandemien er inflatorisk, ikke deflatorisk, fordi den rammer tilbudssiden hardere enn etterspørselen. Arbeidsledigheten er lav og etterspørselen høy i åpne sektorer. Dermed er målrettet finanspolitikk et mer egnet virkemiddel i en pandemi, sier Frengstad Bjerknes.

Betydning for boligmarkedet

– Renteøkningen er nødvendig for å balansere tilbud og etterspørsel, og skape et stabilt og bærekraftig boligmarked over tid. Dersom Norges Bank ikke normaliserer renten, risikerer de å sette i gang en ny gjeldsdrevet boligprisoppgang. Fremtidige boligkjøpere uten foreldrehjelp hadde blitt taperne av en slik politikk, sier Frengstad Bjerknes.

Betydningen for din privatøkonomi

Norges Bank har nå økt renten to ganger siden i sommer og forventer å øke renten ytterligere fem ganger de neste årene. Selv med god utvikling i norsk økonomi vil det bli kostbart for de med høyest belåning. Dagens renteøkning på 0,25 prosentpoeng koster 1.950 kroner i året etter skatt pr. million i lån, eller om lag 6.000 kroner for et lån på tre millioner.

Dersom Norges Bank følger planen og øker renten til 1,75 prosent i løpet av 2024 vil kostnaden på et boliglån på tre millioner ha økt med om lag 42.000 i året fra rentebunnen i sommer, sier Frengstad Bjerknes.

Norske Boligbyggelags Landsforbund SA (NBBL) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som har til formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser. Vi jobber med å påvirke myndighetene til å føre en aktiv og bærekraftig bolig- og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø.