Om kasakhstanske soldater som falt i slaget om Nordkalotten

I oktober er det 75 årsdagen for Sovjetunionens Petsamo-Kirkenes operasjon i nordområdene. Denne er en viktig milepæl i andre verdenskrigs historie fordi den faktisk markerte slutten på krigen i den sovjetiske delen av Arktis og markerte begynnelsen på frigjøringen av Norge. Det er utvilsomt at kasakhstanerne som tappert kjempet på alle krigsfronter, ga sitt verdige bidrag til frigjøringen av nordområdene.

Av Yerkin Akhinzhanov, Kasakhstans ambassadør til Norge
Inntil nylig visste man praktisk talt ingenting om deltakelsen av kasakhstanere i den sovjetiske hæren i Petsamo-Kirkenes operasjonen (med unntak av noen erindringer av veteraner). Offentlighetens hovedoppmerksomhet i studiene av andre verdenskrig fokuserer med god grunn på den heroiske innsatsen av divisjonene som ble dannet på Kasakhstans territorium. Det dreier seg om slagene om Moskva, Stalingrad og Kursk og de heftige kampene i Hviterussland, Ukraina, Polen og Tyskland. Til sammen rundt 600.000 kasakhstanere falt på slagmarken.
Sammenlignet med disse var det relativt få kasakhstanere på Nordfronten. Analysen av den elektroniske databasen med opplysninger om de falne viser imidlertid våre landsmenns betydelige bidrag til frigjøringen av nordområdene, spesielt i kampene i Nord-Norge.
Vi har identifisert navnene til 65 kasakhstanske soldater og sjøfolk som døde i oktober-november 1944 under Petsamo-Kirkenes operasjonen. De kjempet i 10. eliteskytterdivisjon, 14., 45., 65., 83., 114., 205., 310., 367. og 368. skytterdivisjon, 69. marine skytterbrigade, 72. spesielle marine skytterbrigade og andre militære enheter. Vi har navnene til ti kasakhstanere som falt under en av Nordflåtens operasjoner, blant annet marinesoldater, jagerflygere og sjøfolk.
Blant dem er det kasakhere, russere, ukrainere og representanter for andre folkeslag som bor i Kasakhstan. Vi har publisert navnene på ambassadens nettsted (http://mfa.gov.kz/no/oslo/content-view/1944). Man bør understreke at denne listen ikke er komplett siden det er hundrevis av navn til soldater med ukjent siste tjenestested i den generelle databasen om de falne. Derfor er det vår plikt å fortsette med dette arbeidet. Jeg håper at kasakhstanske og norske forskere vil delta i denne gode gjerningen.
I tillegg til det ligger levningene av hundrevis av sovjetiske soldater med kasakhstansk bakgrunn som døde i leirer for krigsfanger i Norge. Ved hjelp av de norske og russiske databasene vil vi lage en liste over disse. Dette arbeidet er også viktig fordi mange av kasakhstanerne som døde i fangenskap, fremdeles regnes som savnet. Vår plikt er å identifisere navnene deres, finne gravstedene og bevare minnet om dem.
Det finnes et kasakhisk ordtak: "Det er ingen land uten blomster og intet folk – uten helter." Minnet om våre tapre krigere får oss til å huske freden de betalte en høy pris for.
Vi håper også at dette arbeidet vil bli en viktig bro i forholdene mellom Kasakhstan og Norge.

Store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 202025.10.2019 01:09:00 CESTPressemelding

The Astana Times melder at store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 2020. Embetsperson fra Kasakhstans energidepartement Ainur Sospanova påpekte en trend blant oljegigantene – å utvikle prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan. "Oljeselskaper som Shell, Eni, Total og Irena utvikler prosjekter om fornybar energi, og allerede neste år vil disse implementeres i Kasakhstan. Dette er et godt tegn for oss; det viser at disse stabile investorene som har 20 års erfaring med å være i Kasakhstans olje- og gassektor, er villige til å etablere seg innen fornybar energi. Og vi håper at en rekke slike investorer som kjenner godt til Kasakhstan og landets lovgivning, vil komme med åpеne tanker og god kunnskap om Kasakhstan og vil investere i fornybar energi", sa Sospanova. Kasakhstan har 81 anlegg for produksjon av fornybar energi med en samlet kapasitet på mer enn 930 megawatt. På slutten av 2019 vil 86 prosjekter med en kapasitet