Norsk Fjernvarme

Oljeforbud: Hvorfor vente med byggeplassene, Helgesen?

Klimaminister Vidar Helgesen lar en unik sjanse gå fra seg ved å utelate landets byggeplasser fra forbudet mot bruk av fossil olje til oppvarming, mener Norsk Fjernvarme.
Norsk Fjernvarme reagerer på at byggeplassene ikke er en del av regjeringens nye forbud mot bruk av oljeoppvarming. (Foto: Norsk Fjernvarme)

Helgesen presenterte torsdag en ny forskrift som forbyr bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger fra 2020.

– Det er veldig bra at Helgesen sørger for et bredt forbud mot fossil olje i nye og gamle bygninger, men det er merkelig at forskriften ikke omfatter landets mange byggeplasser. Hvorfor skal oppvarming som er forbudt i den ferdige bygningen være ok på byggeplassen, spør kommunikasjonssjef Trygve Mellvang-Berg i Norsk Fjernvarme.

Lavthengende frukt

En fersk DNV GL-utredning viser at utslipp fra oppvarming og tørk av bygg under oppføring årlig utgjør 50.000 tonn CO2 (1). En stor del av dette skyldes utstrakt bruk av mineraloljeprodukter. Hvis man tar med utslipp fra maskiner og transport er totalutslippet 340.000 tonn CO2 fra byggeplassene, viser rapporten, som er utredet på oppdrag fra Enova, Energi Norge og Norsk Fjernvarme, i samarbeid med Bellona.

Til sammenligning anslår Miljødirektoratet at forbudet mot mineralolje i bygninger vil gi utslippskutt på 320.000 tonn CO2.

– Oppvarming og tørk av uferdige bygg er et stort utslippsproblem som lett kan løses med fossilfri oppvarming. Fjernvarme er et åpenbart alternativ der den finnes, men det er også andre fornybare løsninger å velge blant. Helgesen kunne ha plukket en lavthengende frukt ved å ta med byggtørk i oljeforbudet, sier Mellvang-Berg.

Behov for krav

Sammen med den nye forskriften varsler Klima- og miljødepartementet at en utredning skal settes i gang i løpet av året for å se på muligheten for redusere eller faste ut bruk av mineralolje til bygningstørk.

– Det er ingen grunn til å vente på en stor utredningsprosess, ettersom løsningene allerede finnes i markedet, sier Mellvang-Berg.

Mellvang-Berg viser til foreløpige funn fra del to av NDV GL-rapporten, som skal presenteres 15. august på Arendalsuka. Den tar for seg barrierer og insentiver for å få på plass fossilfrie og utslippsfrie byggeplasser.

– Foreløpige tall fra rapporten viser at manglende kunnskap er den største barrieren, tett fulgt av manglende krav. Helgesen kunne ha satt fart på utslippskuttene ved allerede nå å ha gått i bresjen med et tydelig signal om at fossil olje ikke lenger vil være et alternativ til byggtørk, sier Mellvang-Berg.

Bilder

Last ned bilde
Manglende kunnskap og krav er den største barrieren for å bruke fossilfri byggtørk på norske byggeplasser, viser en utredning fra DNV GL. Hele utredningen presenteres 15. augst på Arendalsuka.
Last ned bilde

Om Norsk Fjernvarme

Norsk Fjernvarme
P.b. 7184 Majorstuen

Norsk Fjernvarme er en interesseorganisasjon for norsk fjernvarmebransje. Foreningen har som hovedmål å fremme utvikling av fjernvarme og -kjøling basert på fornybar eller gjenvunnet energi. Vi representerer i dag 45 selskaper innen produksjon og distribusjon av fjernvarme og -kjøling, samt nær 80 assosierte medlemmer med interesser i bransjen (leverandører og konsulenter). Medlemmene står for over 90 prosent av fjernvarmeproduksjonen i landet.

Følg pressemeldinger fra Norsk Fjernvarme

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Fjernvarme på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Fjernvarme