NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Ole Marius Svendsen fra Bodø er valgt som ny leder i NITO Studentene

Ole Marius Svendsen (28) fra Bodø ble valgt som leder for NITO Studentene under deres landsmøte i helgen.

Svendsen tar en master i energi og miljø i bygg på OsloMet. Han gleder seg til å ta et år fri fra studier og jobbe som leder i NITO Studentene på heltid.

- Bødø trenger flere flinke ingeniører

Ifølge svendsen er prosjektet Ny by, ny flyplass et spennende prosjekt som han vil følge tett.

- Ny by, ny flyplass vil vise Bodø fra sin beste side. Prosjektet er et av landets mest innovative byutviklingsprosjekter, og vil bli Norges største teknologiske lekeplass for våre studenter. Skal Bodø få de beste ingeniørene og teknologene til å utvikle byen vår, så er behovet for økt finansiering av våre utdanninger viktigere enn noen gang. En god utdanning er ikke lengre bra nok, vi trenger en teknologiutdanning i verdensklasse, sier Svendsen.

- FNs bærekraftsmål er viktige

- Som leder ønske jeg å knytte FNs bærekraftsmål inn i vårt påvirkningsarbeid med å få økt finansiering av ingeniør- og teknologiutdanningene. Teknologi er det som vil gi rent vann og energi til alle, skape bærekraftige byer og samfunn og sikre mindre ulikheter i samfunnet. Dette er kun oppnåelig om Norge satser mer på våre utdanninger, som tross alt er problemløserne til verdens klimaproblemer.

Svendsen har allerede sittet to perioder som fagansvarlig i NITO Studentene sitt sentralstyre, samt en periode som politisk nestleder.

Helgen 25.-28. april var delegater fra NITO Studentenes lokallag samlet til landsmøte, der blant annet nye styremedlemmer ble valgt. Det nye sentralstyret trer inn i rollene fra 1. juli.

Landsmøtet er NITO Studentene øverste politiske organ. På landsmøtet behandles politiske programmer, budsjett/regnskap, politiske uttalelser, samt valg av sentralstyre og andre sentrale verv. Møtet består av delegater valgt på lokallagenes årsmøter, sentralstyret og valgkomité.

Om NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 106.000 medlemmer.

Følg pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon