OL-sendingene kan vises både på internett og tradisjonell tv

Kringkastingslovens regler om begivenheter av vesentlig samfunnsmessig betydning skal sikre at allmennheten har tilgang til begivenheter som de olympiske leker. Kravene er at minst 90 prosent av alle nordmenn skal kunne motta direktesendingene, og at tilgangen ikke koster mer enn for eksempel en ordinær grunnpakke.
– Så lenge disse kravene er oppfylt er det opp til kringkasteren selv å velge om begivenheten skal formidles via kringkasterens strømmetjeneste eller sendes på en tradisjonell tv-kanal, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Ifølge tall fra SSB, har 98 prosent av den norske befolkningen tilgang til internett.
Opp til Discovery hvilke OL-øvelser som sendes på internett og tradisjonell tv
Discovery, som har rettighetene til å formidle OL-sendingene til norske seere, står dermed fritt til å sende OL direkte gjennom tradisjonell tv og gjennom strømmetjenesten Discovery+, som er gratis å bruke dersom du registrerer deg.
– Hvilke øvelser som sendes på tradisjonell tv og hva som vises via strømmetjenesten er det opp til Discovery å bestemme, og prioriteringen er noe Discovery selv må svare for. Men det er altså ikke noe forbud mot å sende OL-programmer direkte på flere måter, så lenge tilgang og kostnad er innenfor regelverket, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeKommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
