OL-sendingene kan vises både på internett og tradisjonell tv

Kringkastingslovens regler om begivenheter av vesentlig samfunnsmessig betydning skal sikre at allmennheten har tilgang til begivenheter som de olympiske leker. Kravene er at minst 90 prosent av alle nordmenn skal kunne motta direktesendingene, og at tilgangen ikke koster mer enn for eksempel en ordinær grunnpakke.
– Så lenge disse kravene er oppfylt er det opp til kringkasteren selv å velge om begivenheten skal formidles via kringkasterens strømmetjeneste eller sendes på en tradisjonell tv-kanal, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Ifølge tall fra SSB, har 98 prosent av den norske befolkningen tilgang til internett.
Opp til Discovery hvilke OL-øvelser som sendes på internett og tradisjonell tv
Discovery, som har rettighetene til å formidle OL-sendingene til norske seere, står dermed fritt til å sende OL direkte gjennom tradisjonell tv og gjennom strømmetjenesten Discovery+, som er gratis å bruke dersom du registrerer deg.
– Hvilke øvelser som sendes på tradisjonell tv og hva som vises via strømmetjenesten er det opp til Discovery å bestemme, og prioriteringen er noe Discovery selv må svare for. Men det er altså ikke noe forbud mot å sende OL-programmer direkte på flere måter, så lenge tilgang og kostnad er innenfor regelverket, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeKommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
Flere unge tar kontakt med Hjelpelinjen for spilleavhengige - nå vil myndighetene gi dem bedre beskyttelse23.6.2025 13:00:08 CEST | Pressemelding
Norske tilsynsmyndigheter vil samarbeide for å beskytte de unge bedre mot spillavhengighet. Blant Hjelpelinjens brukere sier 64 prosent at kasinospill, altså spillautomater på nett, er det største eller eneste spillet som gjør at de har spilleproblemer.
Medietilsynet får utvidet ansvar i kampen mot desinformasjon16.6.2025 12:54:39 CEST | Pressemelding
Et mer omfattende mandat, nye oppgaver og økte ressurser til Medietilsynet foreslås i regjeringens nye strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon.
Medietilsynet har fordelt støtten til lokalkringkasting12.6.2025 08:57:27 CEST | Pressemelding
Drøyt hundre lokale kringkastere har fått til sammen nær 24 millioner kroner når Medietilsynet nå har fordelt tilskuddet til lokale lyd- og bildemedier. Om lag halvparten går til å digitalisere lokalradio.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom