Økt bruk av kunstig intelligens: behov for kunnskapsløft

Bruken av kunstig intelligens (KI/AI) i norske virksomheter skyter nå fart for alvor. Ifølge en fersk undersøkelse oppgir nesten halvparten at de allerede bruker eller kommer til å ta i bruk KI det neste året. Ekspert på feltet mener befolkningen må få økt kunnskap om KI.
Kunnskap om kunstig intelligens (KI) var tema for en panelsamtale tidligere i dag i regi av Computas og IKT-Norge på Arendalsuka.

Bruken av kunstig intelligens (KI/AI) i norske virksomheter skyter nå fart for alvor.  Ifølge en fersk undersøkelse oppgir nesten halvparten at de allerede bruker eller kommer til å ta i bruk KI det neste året. Ekspert på feltet mener befolkningen må få økt kunnskap om KI.

På vegne av IT-selskapet Computas har Norstat gjennomført en undersøkelse blant IT-beslutningstakere i både privat og offentlig sektor i Norge. I undersøkelsen kommer det frem at bruk av KI vil øke kraftig det neste året. Fagdirektør i Computas med doktorgrad i KI, Morten Forfang, understreker behovet for at brukerne av løsninger med KI henger med i utviklingen.

Han understreker at KI er en kraftfull og nyttig teknologi, men at vi må være oppmerksomme på mulige fallgruver.

– Vi som befolkning møter nå KI stadig oftere i digitale løsninger vi omgir oss med i hverdagen. Da er det viktig at vi forstår teknologien, hvordan den fungerer og påvirker oss, sier Forfang.

Viktig utstilling

En aktør som har tatt behovet for kunnskap på alvor er Teknisk museum. Tidligere i år åpnet de sin nye, permanente tele- og datautstilling I/O. Kunstig intelligens bærer den persontilpassede besøksopplevelsen i den nyvinnende utstillingen og gir de besøkende en opplevelse av kunstig intelligens i faktisk bruk.

Nettopp Teknisk museums nye storsatsning og Kunstig intelligens (KI) var tema for en panelsamtale i regi av Computas og IKT-Norge under Arendalsuka. Frode Meinich, museumsdirektør ved Teknisk museum, deltok i panelet sammen med Morten Forfang og Inga Strümke, forsker ved NTNU og Simula.

– Vi er midt inne i digitaliseringens tid. På alle nivåer, fra skoleelever til bedriftsledere, trengs arenaer for å diskutere og forstå. Gjennom I/O forteller vi IKT-historiene, som vår fremtid skal bygges på, sier Meinich.

Inga Strümke, støttet behovet for utstillingen som en arena for å diskutere og forstå KI. I panelsamtalen trakk hun frem problemstillinger rundt hvordan spesielt barn påvirkes av kunstig intelligens.

– Ofte overvurderer vi barna kunnskap om teknologi og kaller dem “digital natives” sier hun under debatten.

– Når de er gode på å bruke digitale løsninger, er det fordi løsningene har gode brukergrensesnitt, ikke fordi barna forstår teknologien bak. Det er flott hvis denne utstillingen kan bidra til det, avslutter hun.

Morten Forfang, fagdirektør i Computas med doktorgrad i KI.