Økning i kredittkortgjeld som ikke blir betalt ved forfall

Kredittkortgjeld som ikke blir betalt ved forfall har økt med 1,1 MRD. i løpet av de siste fire månedene. I september økte rentebærende kredittkortgjeld med 0,4 MRD.
Siste fire måneder har rentebærende kredittkortgjeld økt med 1,1 MRD. Bilde: Shutterstock.

Den total forbruksgjelden i Norge er uendret fra forrig måned og er på 150,5 MRD. I løpet av siste tolv måneder har forbruksgjelden derimot økt med 0,9 MRD (0,6%).

I samme periode har kredittkortgjelden økt med 2,6 MRD (4%), mens nedbetalingslån og faktureringskort har samlet blitt redusert med 1,5 MRD.

Siste måned ble kredittkortgjelden redusert med 0,5 MRD. Endringen skyldes at 0,7 MRD ble betalt ved forfall, mens 0,4 MRD. ble rentebærende kreditt. I løpet av de siste fire måneder har kredittkortgjeld som ikke blir betalt ved forfall økt med 1,1 MRD.

Forbrukslån økte med 0,5 MRD. (0,6%) siste måned. Siste tolv måneder har forbrukslån blitt redusert med 1,2 MRD (1,5%).

- det er bekymringsfullt hvis trenden med økning av rentebærende kredittkortgjeld fortsetter, siden dette kan tyde på at flere sliter med å betale pga. økte renter og kostnader, sier Svein Ove Karstensen, daglig leder i  Norsk Gjeldsinformasjon.

Svein Ove Karstensen, tlf 97172257
epost: SOK@norskgjeld.no