Øker andelen av fornybar energi i produksjonen betydelig

Volkswagengruppen gjorde store fremskritt i omleggingen til fornybar elektrisk energi i 2020. Andelen av tilført energi fra fornybare kilder økte fra 80 til 95 % i Europa. I Kina var økningen fra 76 til 91 %. Innen 2023 skal alle produksjonssteder innenfor EU være 100 % forsynt med fornybar elektrisitet.
Volkswagen øker andelen av fornybar energi i produksjonen betydelig
  • Andelen av ekstern krafttilførsel fra fornybare kilder økte fra 80 til 95 % i Volkswagengruppens europeiske fabrikker i 2020
  • I 2020 la til sammen ti fabrikker over hele verden om til 100 % fornybar energitilførsel
  • – Å ta vare på klimaet er vårt ansvar og en grunnleggende tilnærming for oss. Vi gjør store fremskritt, og har en klar plan for ytterligere å redusere vårt miljømessige fotavtrykk, sier Oliver Blume, styremedlem i Volkswagengruppen med ansvar for produksjon

Til sammen åtte produksjonssteder innenfor EU, og ytterligere to utenfor, ble lagt helt om til ekstern krafttilførsel fra fornybare kilder i 2020. De tre største er Audis fabrikker i Győr, Ungarn, og Neckarsulm, Tyskland, og Volkswagens fabrikk i Palmela, Portugal. Også fabrikker drevet av Bugatti, SKODA, SITECH, MAN Trucks&Bus og MAN Energi Solutions ble konvertert til 100 % fornybar tilført elektrisitet i 2020.

Dette er produksjonssteder i syv land: Tyskland, Polen, Tsjekkia, Portugal, Østerrike, Mexico og USA. I inneværende år vil ytterligere fabrikker legges om, inkludert SITEC-lokasjoner i Tyskland, og anlegget til MAN Oberhausen.

– Transformasjonen av Volkswagengruppen til å bli et CO2-nøytralt selskap er i full gang. Å legge om krafttilførselen i våre fabrikker til fornybar elektrisk energi er en avgjørende del av vår overordnede klimastrategi. Vi gjennomfører hele tiden planene våre sammen med alle merker og i alle regioner, og i 2020 kom vi allerede nær målsettingene vi har satt for 2023 og 2030. Det er en oppmuntrende milepæl. Men vi hviler ikke på våre laurbær. Endringen av energitilførselen i produksjonen inkluderer også ambisiøse endringer i Kina. I tillegg vil vi også ytterligere redusere klimagassutslippene fra våre interne kraftstasjoner, sier Oliver Blume, styremedlem i Volkswagengruppen med ansvar for produksjon.

I 2020 kom 46 % av Volkswagengruppens samlede energikonsum fra fornybar elektrisitet – en økning på fem prosent sammenlignet med 2019. Selskapet samarbeider nå med kinesiske partnere for å utvikle egne mål for produksjonsstedene i Kina. Den høye andelen av kullkraft i den kinesiske kraftmiksen, og det strengt regulerte kraftmarkedet, gjør dette til en krevende utfordring.

Volkswagen gjør også en stor innsats for å legge som sin egen produksjon av elektrisitet. De to kullkraftverkene ved fabrikken i Wolfsburg vil være helt ombygget til naturgass innen 2022. Fra 2023 vil dette redusere CO2-utslippene med 60 %.

Den økte andelen av tilført fornybar energi bidro til betydelig lavere samlede CO2-utslipp fra Volkswagengruppen i 2020 sammenlignet med 2019. Nedgangen var på 14 %, som tilsvarer 1,1 millioner tonn CO2.

– Å ta vare på klimaet er vårt ansvar og en grunnleggende tilnærming for oss. Vi gjør store fremskritt, og har en klar plan for ytterligere å redusere vårt miljømessige fotavtrykk, avslutter Oliver Blume.

Volkswagen øker andelen av fornybar energi i produksjonen betydelig
Volkswagen ID.4