Økende skogbrannfare i Sør-Norge

Sjekk nettsiden til yr for info om skogbrannfaren der du bor. Foto: Pixabay

- Et viktig bidrag i samfunnsdugnaden er å unngå unødvendige farer som vil kreve kapasitet fra den allerede pressede beredskapen. Vi oppfordrer derfor alle som skal ut på tur om å sjekke skogbrannindeksen og la være å tenne bål eller på annen måte risikere brann, hvis man befinner seg i et område med økt skogbrannfare, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

I overgangen mellom vinter og vår og før vegetasjonen har rukket å bli grønn, blir skogbunnen fort veldig tørr uten nedbør. Gammel kvist som ligger på bakken, og tørre kratt gjør også at brannfaren øker.

- Under sånne forhold skal det bare en ørliten gnist til før naturen står i lys lue. Særlig om det blåser i tillegg, påpeker Søtorp.

Med stedvis tørr vegetasjon i lavlandet i en rekke fylker i Sør-Norge advarer han mot å gjøre opp ild i skog og mark før det kommer påfyll av nedbør.

Det nasjonale bålforbudet gjelder først fra 15. april, men det lokale kommunestyret kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

- Selv om det skulle være tillatt å gjøre opp bål, hviler det et stort ansvar på den enkelte for å unngå at det oppstår brann. Brannvernlovgivningen setter strenge krav til aktsomhet når man velger å gjøre opp ild og brudd på aktsomhetskravet kan føre til erstatningsansvar, fremholder Søtorp.

Det nasjonale bålforbudet gjelder fra 15. april til 15. september. Da er det forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Hvis brannfaren er spesielt stor utover tidsrommet for bålforbud kan kommunen innføre forbud mot å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander utendørs i bestemte områder.

Skogbrannfare
Meteorologisk institutt beregner fare for skogbrann, samt gress- og lyngbrann, for rundt 100 steder over hele landet. Brannfaren beregnes for et gitt sted og er derfor ikke alltid representativ for et større omkringliggende område. Pass særlig på dersom det er varslet stor fare (større enn 60). Verdiene i tabellen er omtrentlige grenser, og det vil alltid komme en vurdering fra meteorologen i tillegg før farevarsel om (stor) fare sendes. Kilde: Yr.no

Sjekk nettsiden til yr for info om skogbrannfaren der du bor. Foto: Pixabay

Brannvesenet opprettholder god beredskap17.3.2020 13:12:30 CETPressemelding

Nærmest over natta førte den aggressive spredningen av koronaviruset til at samfunnet måtte ta svært drastiske grep for å redusere smitten. Brannvesenet har en samfunnskritisk rolle og det er helt avgjørende at de klarer å opprettholde beredskapen. Brannvernforeningen har undersøkt hvordan brannvesenet arbeider for å ivareta sine beredskapsoppgaver og unngå smitte på egne mannskaper, og hvorvidt dette påvirker den forebyggende aktiviteten.