OBOS utjevner premiepenger i kombinert: – Uholdbar forskjellsbehandling

OBOS setter av 500 000 kroner til å jevne ut premiepenger mellom kvinner og menn på kombinertlandslaget. – Alle skal ha like muligheter, det er en uholdbar forskjellsbehandling i dag, sier OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj.
Kombinertløper Gyda Westvold Hansen. Foto: Marthe Frøseth/NSF Kombinert

Premiepengene for kvinner som tar en førsteplass i et verdenscuprenn er omtrent en tredjedel av det mennene får. Dette skal OBOS gjøre noe med.

– Enten det er Jarl Riiber eller Gyda Westvold Hansen som vinner, så skal de få like mye. OBOS har i mange år vært opptatt av mangfold og like muligheter. Det har vi vist blant annet gjennom vårt engasjement for kvinnefotballen. FIS har klart å få til like premiepenger for kvinner og menn i blant annet langrenn. Nå må dette skje i alle vinteridretter, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Første VM for kvinner

Kombinert er en av de siste idrettene hvor kvinner nå får lov til å konkurrere på like fot med menn. For første gang er kvinner denne sesongen med i VM og verdenscupen i kombinert.

Men finansieringen av kvinnenes satsing er dårligere og gir dårligere treningsforhold enn det mennene har. Enkelte av de kvinnelige utøverne må låne penger for å kunne holde på med idretten på toppnivå.

Interessen for kombinert i Norge og i utlandet er stor - og økende. Det er nå etablert landslag for kvinner i Europa, Japan og USA.

Kommersielt interessant

– Det ligger også en kommersiell vurdering bak når vi velger å satse. Vårt datterselskap OBOS Block Watne er hovedsponsor for kombinertlandslagene. Vi ønsker å bygge opp kvinnelige forbilder på mange områder. Vi vil ansette de beste, og da må vi tilby kvinner like gode muligheter som menn. Vi ønsker flere kvinner inn i byggenæringen, flere snekkere, flere byggeledere og flere prosjektledere, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj.

Sortssjef kombinert, Ivar Stuan, mob: 92 25 45 99

Kombinertløper Gyda Westvold Hansen. Foto: Marthe Frøseth/NSF Kombinert